Van licht en donker Bekijk groter

Van licht en donker

9789491921353

Verkrijgbaar

Een meanderende collage van impressies en interpretaties, stukjes filmgeschiedenis en autobiografische schetsen, die getuigen van een diepe liefde voor film.

Meer details

0,00 € incl. btw

Datasheet

colofonluxe paperback met kleurenillustraties - 320p.
jaar2017
UitgeverijUitgeverij Jurgen Maas

Meer informatie

In 2016 was het honderd jaar geleden dat in de grote zaal van filmhuis Cinecitta in Tilburg voor het eerst een film werd vertoond, Salambò (1914) van Domenico Gaido. A.H.J. Dautzenberg en Diederik Stapel schreven in het jubileumjaar van het filmhuis wekelijks en om beurten een betoog over cinema. Hun projecties zijn een meanderende collage van impressies en interpretaties, stukjes filmgeschiedenis en autobiografische schetsen, die getuigen van een diepe liefde voor film.

Fragmenten:

"De eerste films die met de Technicolortechniek werden gemaakt, waren een lust voor het oog. Door de hoge verzadiging waren de kleuren ongemeen fel en levendig. In The Adventures of Robin Hood (1938) vliegt en vecht Errol Flynn in een decor dat doet denken aan een kleurenstaalkaart van de plaatselijke verfwinkel. Ook The Wizard of Oz (1939) is een kakelbont kleurenfestijn, waarin de nieuwe technieken volledig worden benut. De film begint traditioneel, in zwart-wit, maar na een klein kwartier gaan de deuren en ramen van de snoepwinkel wagenwijd open – met een gifgroene heks als radioactieve hoogtepunt. Ik denk dat de eerste bezoekers volkomen high de zaal verlieten. De vroege Technicolor-films zijn een prima medicijn voor depressieve nachten, dat de heropname van serotonine stimuleert." - A.

"De filmmakerij is een belangrijk onderdeelvan de geluksindustrie – mensen gaan naar de bioscoop voor een goed gevoel – maar hoe zit het dan met zogenaamde feel-bad movies? Als 'een positief gevoel' het einddoel is van de prototypische filmervaring, waarom zijn er dan films die de mens vooral laten zien in al zijn deprimerende onmacht, in zijn walgelijke egocentrisme, zijn sadistische, doodenge, nihilistische gekte? En hoe kan het dan – als 'gelukkig zijn' het enige is dat we echt willen – dat sommige van deze pikzwarte, ronduit pessimistische films ook nog behoorlijke bezoekersaantallen trekken?" - d.

Auteurs

A.H.J. Dautzenberg

A.H.J. Dautzenberg (Heerlen, 1967) is econoom en schrijver. Hij debuteerde in 2010 met Vogels met zwarte poten kun je niet vreten en schreef in een straf tempo romans, verhalen, essays, gedichten en toneel. In korte tijd werd hij een belangrijke stem in de Nederlandse literatuur en in het maatschappelijk debat. Dautzenberg publiceerde onder meer de succesvolle romans Samaritaan en Extra tijd. Eind 2016 verscheen De dag dat de gieren buigen. Voor zijn bevlogen en avontuurlijke oeuvre ontving hij de Peter Bruyn Penning.


Diederik Stapel

Diederik Stapel (Oegstgeest, 1966) is psycholoog. In 2011 eindigde zijn wetenschappelijke loopbaan abrupt, toen bleek dat hij onderzoeksresultaten had verzonnen. Over deze gebeurtenis schreef hij het veelbesproken en geprezen boek Ontsporing. In
2016 verscheen Zuchten, een persoonlijk relaas over zijn depressie. Met A.H.J. Dautzenberg publiceerde hij in 2014 De Fictiefabriek, een bevrijdingsroman in brieven. Momenteel werkt Stapel aan een drietal toneelstukken.