Wat heb je vandaag op school geleerd? Bekijk groter

Wat heb je vandaag op school geleerd?

Verwacht

Vul uw e-mail adres is, dan wordt u verwittigd wanneer het door u gekozen boek verschenen is.

Een pleidooi voor een onderwijsvisie gericht op actief en kritisch burgerschap.

Meer details

22,00 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback (15 x 22,5 cm) - ca. 220p.
jaar2016
UitgeverijEPO
Verwachte verschijningsdatumnovember 2017

Meer informatie

Het onderwijsdebat woedt in alle hevigheid. Het levert televisiedebatten op, opiniestukken in kranten, lezersbrieven, enzovoort. Eén vraag hoor je maar zelden: waar dienen scholen eigenlijk voor? Dat komt allicht omdat het antwoord zo vanzelfsprekend lijkt: onderwijs moet toch zorgen dat kinderen zich zo goed mogelijk in onze maatschappij inpassen? Nee, zeggen de auteurs van dit boek. Want onze samenleving staat op zijn kop. Ons systeem leidt naar sociale tegenstellingen, ecologische rampen en terugkerende economische crises. Het onderwijs moet dat systeem niet helpen bestendigen maar het veranderen. Wat heb je vandaag op school geleerd? gooit een stevige knuppel in het hoenderhok. Het is een pleidooi voor een onderwijsvisie gericht op actief en kritisch burgerschap. Welke kennis, vaardigheden en waarden moet het onderwijs helpen ontwikkelen ? Welke ruimte is er voor polytechnische vorming ? Welke pedagogische praktijk is nodig? Welke veranderingen aan het klassieke schoolsysteem moeten we doorvoeren?

In samenwerking met Oproep voor een democratische school

Auteurs

Tino Delabie

Tino Delabie is leraar in het secundair onderwijs van de Stad Antwerpen, actief in de onderwijsvakbond ACOD en in Oproep voor een democratische school.


Van dezelfde auteur:

Dirk De Zutter

Dirk De Zutter was ruim dertig jaar leerkracht en vakbondsmilitant. De voorbije acht jaar werkte hij voor de Christelijke Onderwijscentrale (COC), waar hij verantwoordelijk was voor het volwassenenonderwijs, de basiseducatie en het deeltijds kunstonderwijs. Ook na zijn pensionering blijft hij opkomen voor een democratische school met een brede maatschappelijke opdracht.


Van dezelfde auteur:

Nico Hirtt

Nico Hirtt is een pas gepensioneerde leraar. Hij is stichtend lid en verantwoordelijke van de studiedienst van Oproep voor een democratische school. Hij schreef een tiental boeken over onderwijs die in meerdere talen zijn vertaald.