Nieuw Lessen in orde in het mbo Bekijk groter

Lessen in orde in het mbo

9789046907535

Verkrijgbaar

Hoe creëer je een vriendelijke en veilige omgeving waarin studenten optimaal kunnen leren? Met de nadruk op het gedrag van docent en student, zowel individueel als in team- en groepsverband. 2de druk

Meer details

35,95 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Coutinho
Jaar van uitgave 2020, 2de druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 376p.

Meer informatie

Zowel studenten als docenten willen graag dat er op het roc een goede sfeer heerst. Als de sfeer goed is, voelt iedereen zich er thuis en heeft iedereen het gevoel erbij te horen en gezien te worden. Er is dan ruimte voor kwalitatief goed onderwijs waar de studenten recht op hebben en dat de docenten graag willen geven. Er is, kortom, geen prestatie zonder relatie.

Lessen in orde in het mbo laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je lessen in orde zijn. Je leert hoe je een vriendelijke en veilige omgeving kunt creëren waarin studenten optimaal kunnen leren. Het boek legt daarbij de nadruk op het gedrag van de docent en de student; zowel individueel als in team- en groepsverband.

Lessen in orde in het mbo is geschreven voor alle (toekomstige) docenten in het mbo die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren.

Verschil met vorige editie

De mbo-editie van Lessen in orde is op een aantal cruciale punten gewijzigd vergeleken met eerdere edities. De problematiek rond goed lesgeven is op een roc anders dan in het regulier voortgezet onderwijs. De studenten verschillen in leeftijd, zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid van middelbare scholieren en de benadering van studenten door docenten verandert daarmee ook. Het boek is verrijkt met de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek over uiteenlopende zaken als het werk van Hattie en Rogers en het beïnvloeden van het gedrag van studenten en docenten. Ook is gebruik gemaakt van het in 2020 verschenen Les is meer van Teitler en Teitler waarin een veelheid aan mogelijkheden is opgenomen om het gedrag van studenten in goede banen te leiden.

In Deel 4 zijn nieuwe inzichten over autismespectrumstoornissen (ASS) verwerkt.

Deel 5 gaat over de relatie tussen ouders en de opleiding. Terwijl sommige roc’s de participatie van ouders missen, worstelen anderen met te veel invloed van ouders op het onderwijsleerproces of op het gedrag van de docent op school. Dit deel biedt handvatten om met deze problemen om te gaan.

Naast het werk van Kaldenbach is nu ook materiaal opgenomen van El Hadioui over de omgang met studenten met (macho)gedrag uit de straatcultuur (in het kader van de beïnvloeding van het gedrag van individuele studenten en van het gedrag van studenten in een groep).

Auteurs

Peter Teitler

Peter Teitler was jarenlang verbonden aan het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht met als specialisme het omgaan met gedragsproblemen. Hij staat zelf voor de klas en is lerarenopleider.
Hij biedt ook lezingen, workshops en trainingen voor (startende) docenten en schoolteams.


Van dezelfde auteur:

Ruben Teitler