Ga d'r maar uit! Bekijk groter

Ga d'r maar uit!

Orde en een veilig klimaat op school en in de klas

9789088503122

Verkrijgbaar

Concrete antwoorden en oplossingen op vragen rondom orde houden en agressie in en rondom de klas, inzicht in de achtergronden van agressief gedrag en een overzicht van werkvormen die curatief kunnen worden ingezet. Voor beginnende én ervaren leerkrachten.

Meer details

21,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 158p.
jaar2013, 1ste druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

Van alle gedragingen die je binnen scholen tegenkomt is agressie de meest ontwrichtende. Ontwrichtend omdat uitingen van agressie zo'n grote impact hebben op de direct betrokkenen, maar ook op rest van de klas, de school, de ouders en soms nog verder daarbuiten. Hoe ga je daar goed en doeltreffend mee om, het liefst terwijl je alle betrokkenen binnenboord houdt? Wat kunnen wij als leerkrachten en scholen doen om agressie op scholen te voorkomen? En wat kunnen wij doen als het eenmaal misgaat? Hoe kunnen wij agressieve leerlingen helpen beter met hun emoties om te gaan?

Ga d'r maar uit biedt concrete antwoorden en oplossingen op vragen rondom orde houden en agressie in en rondom de klas. Daarnaast geeft het inzicht in de achtergronden van agressief gedrag en een overzicht van werkvormen die curatief kunnen worden ingezet wanneer er eenmaal sprake is van agressie. Geen wetenschappelijk gefundeerde methode vol voetnoten en verwijzingen, maar een handzame en leesbare ondersteuning voor zowel de beginnende als de ervaren leerkracht.

Uiteindelijk hebben leerkrachten en scholen een gezamenlijk doel, namelijk dat alle kinderen hun weg zullen vinden naar geluk en harmonieus samenleven.

Auteurs

Marien Lokerse

Marien Lokerse (1959) heeft jarenlange ervaring met risicojongeren. Als groepsleider in een gevangenis begeleidde hij drugsverslaafde gedetineerden. Daarna heeft hij onder meer gewerkt als docent op een praktijkschool. De laatste jaren is hij werkzaam als ambulant begeleider op verschillende vmbo-scholen. Ook geeft hij trainingen en workshops aan docenten rondom het omgaan met agressie en lastig gedrag. Als coach begeleidde hij tientallen jongeren bij hun agressieprobleem, zowel individueel als in groepen.
"Mijn meest concrete succeservaring doe ik op wanneer we samen, coach, docent en leerling, problemen in de klas hebben kunnen voorkomen. Dan is de leerkracht zich bewust van zijn rol en oefent zich in voorbeeld(ig) gedrag, en de leerling heeft de rust gevonden om gezonde keuzes te maken. Zo worden conflicten en zelfs delicten voorkomen."