Speltherapie Bekijk groter

Speltherapie

Begeleid individueel spel in de gedragstherapie

9789088505447

Verkrijgbaar

De auteur verduidelijkt de toepassing van het begeleid individueel spel binnen de gedragstherapeutische behandeling van kinderen en jeugdigen aan de hand van vele praktijkvoorbeelden, dialogen tussen psychotherapeut en cliënt, foto's en tabellen.

Meer details

42,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2014, 1ste druk
Bindwijze hardcover
Aantal pagina's 240p.

Meer informatie

Het spel is voor kinderen in de prepubertijd een belangrijk medium. Via spel doen ze nieuwe ervaringen op, hun leer- en oefenproces intensiveert en ze leren gebeurtenissen op waarde schatten. In een therapeutisch proces kan deze goed bij kinderen passende manier van leren worden gebruikt als aanvulling op cognitieve gedragstherapie.

Na een introductie tot het spel en de speltherapie laat Silvia Höfer zien hoe het begeleid individueel spel kan worden verweven met het therapeutisch proces. De auteur verduidelijkt de toepassing van het begeleid individueel spel binnen de gedragstherapeutische behandeling van kinderen en jeugdigen aan de hand van vele praktijkvoorbeelden, dialogen tussen psychotherapeut en cliënt, foto's en tabellen.

De eerste twee hoofdstukken in Speltherapie vormen een inleiding op het thema spel vanuit ontwikkelingspsychologisch, neurobiologisch en spelpsychologisch perspectief en leggen daarmee een belangrijke basis voor de speltherapeutische praktijk binnen de gedragstherapie. In hoofdstuk 3 worden vervolgens de traditionele speltherapeutische methoden gepresenteerd die gebruikt worden bij het begeleid individueel spel. Hoofdstuk 4 slaat een brug tussen kinder- en jeugdgedragstherapie en therapeutisch spel, en toont in beginsel aan hoe zowel het op behoefte georiënteerde en op emotie gerichte spel alsook cognitieve en operante aspecten in de therapeutische spelbegeleiding verenigd worden. De hoofdstukken 5-9 beschrijven het concreet werken met het begeleid individueel spel. Hoofdstuk 10 bevat voorbeelden van praktijkgevallen die het werken met begeleid individueel spel verduidelijken.

Auteurs

Silvia Höfer

Silvia Höfer is een kinderpsychotherapeut. In deze context is zij geschoold in de cliëntcentered therapie, in de cognitieve therapie en in de psychoanalytische therapie. Verder is zij geschoold in Sandplay-therapie en verschillende methoden van traumatherapie (bijvoorbeeld EMDR, PITT, TRIMB). Silvia werkt meer dan 14 jaar als therapeut. Zij heeft 16 jaar in een instituut gewerkt waarbij zij de supervisie had over verlaten en misbruikte kinderen. Sinds 2000 werkt Silvia in haar eigen praktijk voor psychotherapie met kinderen en jeugdigen/jongvolwassenen van 3 tot 21 jaar. Aanvullend biedt zij training en supervisie aan jonge therapeuten die de cognitieve technieken leren. Daarnaast geeft zij verschillende workshops, bijvoorbeeld in traumatherapie of speltherapie. Silvia woont in Duitsland en schreef onlangs het boek Spieltherapie, geleitetes individuelles spiel in der Verhaltenstherapie. Uitgeverij SWP brengt de vertaling: Speltherapie, begeleid individueel spel in de gedragstherapie.