Rebel met een reden Bekijk groter

Rebel met een reden

Wanneer je professioneel de hakken in het zand zet

9789088508271

Verkrijgbaar

Een boek voor kritische professionals die rebelleren tegen veranderprocessen. Over hoe ze een weg vinden in dergelijke situaties. Maar ook voor bestuurders en managers. Over de kansen die kritische tegengeluiden bieden en hoe ze te benutten.

Meer details

20,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2018, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's128p.

Meer informatie

Jos van der Horst was als veranderkundige ruim dertig jaar betrokken bij de meest uiteenlopende veranderprocessen in non-profitorganisaties. In de loop van de jaren ontmoette hij veel professionals met stevige kritiek op de grote toekomstplannen en veranderambities waarmee zij te maken kregen. Professionals die ‘nee’ zeiden tegen bijvoorbeeld marktwerking, klant- en marktgerichtheid, ondernemerschap, doelmatiger werken, evidence based methodieken, nieuwe spelregels of partnerships, zelfsturende teams, integrale samenwerking, decentralisering of juist centralisering, budgetkortingen, wijkteams, of reorganisaties en fusies.

In het leeuwendeel van de gesprekken met deze rebellen werd al snel duidelijk dat niemand zat te wachten op hun kritische geluiden. Integendeel, vanaf het allereerste overleg over het lonkende toekomstperspectief was er in hun organisatie een grote behoefte aan positief ingestelde en enthousiast reagerende mensen die zich volop wilden inzetten voor de realisatie van het geschetste vergezicht. Rebellen leiden immers af, staan in de weg, zorgen voor ruis en gedoe en tasten de kracht en de motivatie van het team aan.  In veruit de meeste verandertrajecten stellen rebellen en voorstanders zich tegenover elkaar op. Vaak is sprake van patstellingen die alleen doorbroken lijken te kunnen worden met stevige conflicten.

Van der Horst schreef dit boek eerst en vooral voor de kritische rebellerende professionals die zich keren tegen een kanteling, transformatie, reorganisatie, herstructurering, ombuiging, (re)vitalisering, of hoe de voorgestane verandering ook wordt genoemd. Zij komen daardoor meer en meer in een voor hen ingewikkelde situatie terecht waarin bestuurders, managers en collega’s hen negeren of zich tegen hen keren. In dit boek beschrijft hij wat er voor nodig is, om een weg te vinden in dit soort situaties.

Daarnaast is dit boek voor de bestuurders en managers die aan het roer staan en die geen boodschap hebben aan kritische tegengeluiden, of juist wél in gesprek willen gaan maar te maken hebben met een rebel die dat onmogelijk maakt. Zij missen kansen! Dit boek laat zien welke kansen dat zijn en hoe deze te benutten.

Auteurs

Jos van der Horst

Sinds 1997 helpt Jos van der Horst non profit organisaties bij het ontwikkelen en versterken van ondernemerschap, marktgerichtheid en klantgerichtheid. Met grote aandacht voor de praktijk: wat werkt wel, wat niet, rekening houdend met de kenmerken van non profit organisaties en de context waarbinnen zij hun werk doen?