Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context Bekijk groter

Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context

Van startbekwaam naar stadsbekwaam

Verkrijgbaar

Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie over urban education naar praktijkgerichte situaties, middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs.

Meer details

29,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 300p.
jaar2016, 1ste druk
UitgeverijCoutinho

Meer informatie

In de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid. Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context komt tegemoet aan deze vraag. Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse context. Dit middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs. Daarbij worden zowel de negatieve als de positieve kanten belicht van het werken op school en binnen het gezin in grote steden. In het eerste deel van Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context typeren verschillende auteurs, elk met eigen praktijkervaringen, het begrip ‘onderwijs en opvoeding in de grote stad’. Het tweede deel gaat in op de rol van de pedagogische professional en omschrijft beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. Samenwerking in de stedelijke praktijk, met kinderen, ouders, collega’s en andere organisaties, komen in het derde deel aan bod.

Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context maakt maatwerk mogelijk voor studenten aan eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen, (universitaire) pabo’s en pedagogische en sociale opleidingen op HBO- en WO-niveau. Dit boek is ook interessant voor professionals werkzaam in het onderwijs, in de sociale sector en bij onderwijsdiensten.

Auteurs

Ruben Fukkink

Ruben Fukkink is lector Pedagogiek aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam. Hij is tevens bijzonder hoogleraar Kinderopvang en educatieve voorzieningen voor het jonge kind bij het Institute of Child Development and Education (CDE) van de Universiteit van Amsterdam.
Ruben Fukkink is professor of Childcare and Education Services for Young Children in the Faculty of Social and Behavioural Sciences at the University of Amsterdam. He is also professor (lector) at the Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding of the Applied University of Amsterdam and is currenty chair of the Institute for the Study of Education and Human Development. He has published on various educational and pedagogical topics, including childcare, online parental support and video feedback programs for parents. He was member of the organizing committee of the Think Parents!-conference in 2012, organised by the Netherlands Youth Institute and the University of Amsterdam and in partnership with Eurochild and the Council of Europe and many others.


Ron Oostdam

Ron Oostdam is hoogleraar-onderzoeksdirecteur van het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam. Hij is daar tevens lector 'Maatwerk in leren en instructie'. Daarnaast is hij als hoogleraar Onderwijsleerprocessen verbonden aan de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij medeauteur van het handboek Samen werken aan leren en opvoeden.