De gelukkige school Bekijk groter

De gelukkige school

Hoe Iederwijs opnieuw het onderwijs wilde uitvinden

9789088507953

Verkrijgbaar

Het verhaal van drie leerkrachten en één zakenvrouw die vochten voor het ideaal van Iederwijs, een school waar kinderen zelf kiezen wat, wanneer en hoe ze leren. Oud-leerlingen blikken terug op de school en de rol die deze speelde in hun verdere leven.

Meer details

31,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2017
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 272p.

Meer informatie

In 2002 kreeg Nederland een nieuwe particuliere school die al snel de koppen van alle kranten haalde. Op Iederwijs konden kinderen namelijk zelf kiezen wat, wanneer en hoe ze wilden leren. Nog nooit had de Onderwijsinspectie zo’n radicaal onderwijsconcept voor basis- en voortgezet onderwijs gezien. Nooit eerder waren er bedrijven die de salarissen van leerkrachten betaalden uit sympathie voor een onderwijsconcept. Uit het hele land stroomden belangstellende ouders en onderwijsvernieuwers toe. Als paddenstoelen schoten de Iederwijs-scholen overal uit de grond. Maar politiek Den Haag besloot de vrijheid van de Iederwijs-scholen aan banden te leggen, onder meer door de Leerplichtwet te wijzigen. De Onderwijsinspectie kreeg de opdracht de ‘veredelde speeltuinen’, waar kinderen volgens critici niks zouden leren, in het gareel te laten lopen. 

Ruim tien jaar duurde het gevecht om het bestaan van Iederwijs. Moegestreden door de groeiende overheidsbemoeienis en rechtszaken, kritiek in de media, afhakende ouders en financiers moesten de scholen uiteindelijk stoppen of verder gaan onder een andere naam. 

De Gelukkige School is de reconstructie van een 21ste eeuwse strijd om de grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Astrid Schutte vertelt het verhaal van drie leerkrachten en één zakenvrouw die vochten voor het ideaal van een school waar het kind écht centraal staat. Oud-leerlingen laat ze terugblikken op de school en de rol die deze speelde in hun verdere leven.

Auteurs

Astrid Schutte

Drs. Astrid Schutte is journalist en gespecialiseerd in storytelling. Ze studeerde aan de Radboud Universiteit van Nijmegen af op de didaktiek van het moedertaalonderwijs.
Na een paar jaar gewerkt te hebben in het internationale onderwijs, stapte ze over naar de journalistiek. Ze schreef onder meer voor Elsevier, Intermediair, Psychologie en Management Team, Didactief en HBO-Journaal over een breed scala aan onderwerpen met als rode draad de vraag: wat drijft de (werkende) mens? 
Naast haar journalistieke praktijk startte ze in 2004 met StoryVentures. In het kader daarvan adviseert ze organisaties en mensen over hoe je helder je boodschap overbrengt. Ze schreef twee boeken over storytelling: ‘Corporate Stories’ ism Theo Hendriks (Kluwer, 2007) en ‘Echte leiders hebben een goed verhaal’ (Haystack, 2012). 
Astrid won een aantal prijzen voor haar werk o.m.: de prof. dr. Willem F.M. Mastenbroek publicatieprijs (2010) en de ‘Prinsjesrede 2015’ voor de beste speech. 


Persartikels

‘Astrid Schutte is erin geslaagd een meeslepend verhaal te schrijven over de opkomst en neergang van Iederwijs waarin ze recht doet aan de perspectieven van alle betrokkenen.’ - Prof. Dr. Eddie Denessen, bijzonder hoogleraar sociaal-culturele achtergronden en docent onderwijswetenschappen

‘Het onbegrip en zelfs de agressie die deze onderwijshervormers soms ten deel viel, verbazen me nog steeds.’ - Prof. Dr. Rob Martens, hoogleraar onderwijswetenschappen

‘Dit boek doet verslag van een heldentocht in Nederlands onderwijsland.’ - Emeritus hoogleraar orthopedagogiek Luc Stevens 

‘Het avontuur van de Iederwijs-scholen dat Astrid Schutte in een mooie stijl beschrijft, laat zien hoe fundamenteel en springlevend vrijheid van onderwijs na 100 jaar nog steeds is.’ - Prof. Mr. Paul Zoontjens, hoogleraar onderwijsrecht

‘Leest als een spannend boek.’ - Carola Schoor, oud-hoofdredacteur Didactief