Het werkgeheugen Bekijk groter

Het werkgeheugen

Gerichte ondersteuning bij leerstoornissen

Verkrijgbaar

Problemen met het werkgeheugen bij kinderen met leerstoornissen zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD, ASS, ... in een vroeg stadium opsporen en aanpakken. Gedegen theoretisch onderbouwd, maar toegankelijk geschreven. Voor professionals, ouders en studenten.

Meer details

19,90 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 128p.
jaar2014,1ste druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

Het werkgeheugen is een tijdelijke opslagplaats van informatie. Je zou kunnen zeggen dat het de Post-it is van je hersenen. De hoeveelheid informatie die je kunt onthouden is van grote invloed op schoolprestaties en latere carrière. Wanneer je begrijpt hoe het werkgeheugen van een kind werkt kun je het schoolse leren en het concentratievermogen beter begeleiden. Een verbetering van het werkgeheugen kan vooral voor kinderen met een stoornis waar een niet goed functionerend werkgeheugen aan ten grondslag ligt heel praktisch zijn. Dan gaat het om stoornissen als: dyslexie, dyscalculie, spraak- en taalproblemen, motorische ontwikkelingsstoornissen, ADHD en ASS.

Dit boek laat zien hoe problemen in een vroeg stadium op te sporen zijn en hoe problemen met het werkgeheugen aangepakt kunnen worden met betere schoolprestaties als resultaat. Door de gedegen theoretische onderbouwing en toegankelijke stijl biedt deze uitgave professionals, ouders en studenten een onmisbare handleiding om leerlingen tot hun recht te laten komen.

Auteurs

Tracy Alloway

Tracy Packiam Alloway (PhD) is verbonden aan de universiteit van North Florida. Haar interesse gaat uit naar de invloed van het werkgeheugen op leren en ze heeft verschillende grootschalige onderzoeken gedaan om vast te stellen waarom kinderen met problemen met het werkgeheugen vaak falen op school.
Haar werk heeft duidelijk gemaakt, dat de capaciteit van het werkgeheugen een voorspellende waarde heeft voor latere vorderingen bij lezen en rekenen.
Inzicht in het profiel van het werkgeheugen van een kind is essentieel voor het bieden van passende leerondersteuning en ze is nu betrokken bij een longitudinaal onderzoek naar de ontwikkeling van goede interventies voor kinderen met geheugenproblemen.
Gedurende haar onderzoeken heeft ze samengewerkt met onderwijsprofessionals, zoals orthopedagogen, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, leerkrachten en logopedisten.
http://tracyalloway.com