Uit Berlijn | Machthebbers | Krijgsgewoel Bekijk groter

Uit Berlijn | Machthebbers | Krijgsgewoel

Gedachten en notities

9789082454697

Verkrijgbaar

Alle columns die eerder in boekvorm verschenen in Uit Berlijn, Machthebbers en Krijgsgewoel, plus twee langere verslagen uit China. Over de vele vormen en nuances die goed en kwaad kunnen aannemen.

Meer details

33,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Schokland
Jaar van uitgave 2022
Bindwijze hardcover met stofomslag
Aantal pagina's 566p.

Meer informatie

Kritische klassieken 20

In de jaren 80 van de vorige eeuw schreef beeldend kunstenaar, dichter, schrijver en acteur Armando (1929 – 2018) vanuit Berlijn, met uitstapjes naar o.a. Toscane, Bayreuth, Venetië, een wekelijks verslag voor de literatuurbijlage van NRC Handelsblad.

Hierin vertelt hij, haast terloops, over de vele vormen en nuances die goed en kwaad kunnen aannemen. Soms blijft hij als commentator op de achtergrond, laat hij alleen de mensen aan het woord in de hoofdstukken ‘Flarden’. Macht, machtsmisbruik, oorlog – het zijn bijna natuurverschijnselen die de mensen in Berlijn ook maar zijn overkomen.

In deze uitgave zijn alle columns, eerder bij De Bezige Bij in boekvorm verschenen in Uit Berlijn, Machthebbers en Krijgsgewoel, plus twee langere verslagen uit China, inclusief bijbehorende illustraties, gebundeld. Machthebbers werd in 1984 bekroond met zowel de F. Borderwijkprijs als de Multatuliprijs.

Auteurs

Armando

Armando (18 september 1929, Amsterdam - 1 juli 2018, Potsdam) werd geboren als Herman Dirk van Dodeweerd en was een multitalent. Behalve kunstschilder, beeldhouwer, dichter en schrijver, was hij ook violist, journalist, film-, televisie- en theatermaker.
Bij het grote publiek was hij waarschijnlijk het meest bekend van de televisieserie Herenleed, die van 1975 tot 1997 door de VPRO werd uitgezonden en waarin hij met Cherry Duyns en Johnny van Doorn speelde.
Als beeldend kunstenaar sloot hij zich in de vroege jaren zestig aan bij de Nul-beweging, qua mentaliteit het equivalent van de nieuwe stijl in het internationale circus van de beeldende kunst. In 1979 ging hij op uitnodiging van de Deutsche Akademische Austausch Dienst naar Berlijn. De bedoeling was dat hij daar een jaar zou blijven, maar hij is er nooit meer weggegaan. In Berlijn brak hij internationaal door als beeldend kunstenaar. Vanuit datzelfde Berlijn (en soms van elders) schreef hij in de jaren tachtig zijn wekelijkse ‘verslagen’ voor de literaire bijlage van NRC Handelsblad, die in drie afzonderlijke bundels Uit Berlijn (1982), Machthebbers (1983) en Krijgsgewoel (1986) door De Bezige Bij werden uitgebracht. In deze columns laat hij vaak – zonder commentaar – mannen en vrouwen aan het woord over hun herinneringen aan de oorlog. Daarbij sloot hij qua aanpak en thematiek nauw aan in wat hij samen met Hans Sleutelaar in 1967 al in het geruchtmakende boek De SS’ers had gedaan.