Een verrassende verjaardag Bekijk groter

Een verrassende verjaardag

Dierenverhalen voor cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen

9789088507427

Verkrijgbaar

Een voorlees- en praatboek waarmee moeilijke onderwerpen op een eenvoudige, speelse en (therapeutisch) verantwoorde wijze bespreekbaar worden gemaakt. Voor kinderen van 5 tot 8 jaar.

Meer details

21,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2018, 1ste druk
Bindwijzegrote paperback
Aantal pagina's128p.

Meer informatie

Een verrassende verjaardag is een voorlees- en praatboek. De verhalen en vragen in het boek zijn gericht op kinderen van 5 tot 8 jaar. Cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen kunnen met behulp van deze verhalen en vragen kinderen helpen zicht te krijgen op hun emoties en hoe daarmee om te gaan. Het boek kan ook worden gebruikt door ouders, leerkrachten en hulpverleners om met kinderen in gesprek te gaan over hun gevoelens.

In de verhalen staan dieren met menselijke karaktertrekken centraal. De dieren komen in alledaagse situaties terecht en leren hoe ze daarmee moeten omgaan. De inhoud van de verhalen sluit aan bij de beleving van het jonge kind, waardoor moeilijke onderwerpen op een eenvoudige, speelse en (therapeutisch) verantwoorde wijze bespreekbaar worden gemaakt.

De verhalen in Een verrassende verjaardag zijn een kapstok om met kinderen te werken aan het veranderen van hun gedrag, gevoelens en gedachten. De in de verhalen verwerkte strategieën zijn onder andere cognitieve herstructurering, emotie-educatie, probleemoplossingsvaardigheden en emotieregulatievaardigheden.
Professionals en geïnteresseerde lezers die zich verder in deze strategieën willen verdiepen, kunnen gebruikmaken van de bijlagen achter in het boek.

Auteurs

Juliette Liber

Juliette Liber studeerde in 2002 af als orthopedagoog aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2008 op onderzoek naar de behandeling van angststoornissen (Curium/LUMC). Vervolgens werkte zij als postdoc aan een studie naar de behandeling van gedragsproblemen op de basisschool waar de interventies Ik kies voor zelfcontrole en Meer zelfcontrole minder boos uit voortvloeiden. Naast haar functie als Universitair Docent bij de Universiteit Utrecht (afdeling ontwikkelingspsychologie) is zij als cognitief gedragstherapeut en orthopedagoog generalist i.o. werkzaam in de GGZ. Bij het uitwerken van interventies combineert zij met veel plezier haar klinische ervaring en onderwijservaring met wetenschappelijke inzichten.