Moderne vreemde talen in de onderbouw Bekijk groter

Moderne vreemde talen in de onderbouw

Verkrijgbaar

Aanwijzingen voor het vormgeven van communicatief vreemdetalenonderwijs, specifiek gericht op de onderbouw van het voortgezet (secundair) onderwijs.

Meer details

37,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 400p.
jaar2015, 5de druk
UitgeverijCoutinho

Meer informatie

Het bieden van uitdagend, efficiënt onderwijs in vreemde talen vraagt om een actuele, eigentijdse handreiking. Moderne vreemde talen in de onderbouw geeft in dit kader aanwijzingen voor het vormgeven van communicatief vreemdetalenonderwijs. Het boek richt zich specifiek op de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moderne vreemde talen in de onderbouw gaat in op alle vaardigheden en hun onderlinge samenhang: lezen, luisteren, spreken, gesprekken voeren en schrijven in de vreemde taal. Vocabulaire, grammatica en cultuur komen ook aan bod. Daarnaast besteden de auteurs aandacht aan evaluatie en beoordeling, het ERK, het vernieuwde (Europees) taalportfolio en het concept ‘leren leren’. De hoofdstukken sluiten af met bronnen voor verdere verdieping. Een groot aantal relevante voorbeelden en illustraties uit recente leergangen voor de talen Engels, Duits, Frans en Spaans maakt het boek praktisch in gebruik.

Nieuw in deze 5de druk zijn onder meer de toevoegingen in hoofdstuk 1 over recente ontwikkelingen als kernvak Engels, vroeg vreemdetalenonderwijs en tweetalig onderwijs. Bij de hoofdstukken over de productieve vaardigheden wordt uitgebreider ingegaan op het feedback geven op leerling-producten. In alle hoofdstukken zijn aspecten van het ERK geïntegreerd. De voorbeelden uit leermateriaal voor het voortgezet onderwijs zijn geactualiseerd en de (algemene) bronverwijzingen zijn flink uitgebreid.

Moderne vreemde talen in de onderbouw is geschreven voor (aankomende) docenten in het voorgezet onderwijs.

Auteurs

Francis Staatsen

Francis Staatsen en Sonja Heebing zijn werkzaam (geweest) in het Team moderne vreemde talen van Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en aan de Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht.


Sonja Heebing