Zand, grind en de historische binnenvaart Bekijk groter

Zand, grind en de historische binnenvaart

Honderd jaar zelflossen

9789068687491

Verkrijgbaar

Aan de hand van interviews en foto's wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van de zelflosinstallatie in de binnenvaart en de betekenis van de binnenvaart bij de opbouw van Nederland.

Meer details

19,95 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijThoth
Jaar van uitgave2019
Bindwijzepaperback met flappen
Aantal pagina's168p.
Extra22 x 22 cm - 100 illustraties in kleur

Meer informatie

Eind negentiende, begin twintigste eeuw ontstond er door de groeiende economie een toenemende behoefte aan bouwstoffen, zoals zand en grind. Mede door de ligging van de winplaatsen van zand en grind aan het water, speelde de binnenvaart een belangrijke rol bij het transport. Het winnen van zand gebeurde op de rivier, aanvankelijk handmatig, later machinaal. De schepen werden gelost met kruiwagens en manden.

In 1915 begon schipper Arie Kreuk uit Nieuwerkerk aan de IJssel te experimenteren met het lossen van zand en grind met behulp van mast en giek. Rond 1916 bedacht hij een lossysteem dat van grote invloed zou zijn op de productiviteit. Het systeem maakte gebruik van de mast en giek van zeilschepen en een kiepbak met pal. Later werden ook grote motorschepen uitgerust met dit systeem.

Er voeren honderden binnenvaartschepen met een zelflosinstallatie. De laatste zelflossers waren actief tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Over deze bijzondere vinding is weinig vastgelegd. Aan de hand van interviews en foto's wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van de zelflosinstallatie in de binnenvaart en de betekenis van de binnenvaart bij de opbouw van Nederland.

Auteurs

Ko Blok

Ko Blok studeerde bouw- en bedrijfskunde en werkte daarna onder andere bij de gemeente Rotterdam en ERA Contour BV. Sinds de jaren tachtig is hij actief in de wereld van het varende erfgoed, onder meer in bestuursfuncties bij het Havenmuseum Rotterdam en de Museumwerf Vreeswijk. Hij is eigenaar van de IJsselaak Door Gunst Verkregen.


Jan van 't Verlaat

Jan van 't Verlaat studeerde planologie, werkte bij de gemeente Rotterdam en later - na zijn promotie in de Economische Wetenschappen - bij de Erasmus Universiteit. Hij is onder andere een groot kenner van de Rijnvaart en sinds zijn pensionering actief in de redactie van het magazine Binnenvaart van vereniging De Binnenvaart. Hij schreef bovendien talrijke artikelen en was (mede-)auteur van twee boeken.