Herstel als leerproces Bekijk groter

Herstel als leerproces

9789088508950

Verkrijgbaar

Hoe werkt herstel en wat kunnen we daarvan leren? Voor iedere hulpverlener in de psychische zorg en het sociaal domein die werkt met herstelondersteunende zorg.

Meer details

31,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2020, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's208p.

Meer informatie

Herstel staat in de psychische zorg en het sociaal domein volop in de belangstelling. De aandacht richt zich op versterken van veerkracht, benutten van potenties, eigen initiatief of contact zoeken met lotgenoten. Professionals weten veel over wat zij doen om problemen te verhelpen of aandoeningen te behandelen. Kennis over hoe mensen herstellen is nog beperkt. Hoe werkt herstel en wat kunnen we daarvan leren?

Hoe lukt het veel mensen zélf oplossingen te vinden voor hun problemen? Hoe vergaat het degenen die niet meer in beeld zijn? Op veel van deze vragen hebben we nog geen goed antwoord. Dat houdt negatieve verwachtingen in stand.

Dit boek legt uit dat herstel een leerproces is, en dat we kennis kunnen benutten over hoe mensen leren. Het geeft een overzicht van belangrijke principes van menselijke leerprocessen. Het gaat over geheugen, motivatie, ervaring, kennis en vaardigheden. Welke rol speelt stress daarbij? Hoe creëer je een geschikte leeromgeving? Hoe krijgen mensen meer vertrouwen in hun eigen mogelijkheden? Psychische aandoeningen kunnen het leren hinderen, maar het is niet onoverkomelijk.

Leren is een optie voor iedereen. Door de principes daarvan te kennen en te benutten verbeteren de vooruitzichten van mensen met sociale en psychische problemen. Dit boek is voor iedere hulpverlener die werkt met herstelondersteunende zorg.

Gerelateerde titels

Auteurs

Jaap van der Stel

Jaap (Jacob Carel) van der Stel (1953), andragoloog, werkte van 1981 tot 1991 in de verslavingszorg. Van 1991 tot 1999 was hij hoofd preventie bij de Riagg in Haarlem. Sindsdien is hij als senior onderzoeker werkzaam bij de Geestgronden, nu GGZ inGeest, partner van VUmc. Hiernaast is hij sinds 2009 verbonden aan de Hogeschool Leiden; vanaf 2010 in de functie van lector Geestelijke Gezondheidszorg.
In 1995 promoveerde hij cum laude tot doctor in de sociale wetenschappen op het proefschrift Drinken, drank en dronkenschap; Vijf eeuwen drankbestrijding en alcoholhulpverlening in Nederland. In 2009 promoveerde hij tevens tot doctor in de geneeskunde op een wetenschapsfilosofische studie over de zoektocht naar de determinanten en mechanismen van psychopathologie. Hij publiceert regelmatig over uiteenlopende onderwerpen in de GGz en verslavingszorg. Huidige functie's: Lector GGz Hogeschool Leiden, Senior-onderzoeker GGZ inGeest/VUmc, Adviseur beleid Brijder-Parnassia.