Meer zelfcontrole, minder boos (set van 6 ex.) Bekijk groter

Meer zelfcontrole, minder boos (set van 6 ex.)

Actieboek

9789088507144

Verkrijgbaar

Werkboek bij een filmisch ondersteunde training op school voor kinderen (8 - 14 jaar) met LVG-problematiek op basis van cognitieve gedragstherapeutische methodieken. 

Meer details

65,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2018, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 116p.
Extra per set van 6

Meer informatie

Meer zelfcontrole, minder boos is een filmisch ondersteunde training voor kleine groepen kinderen met LVG-problematiek die specifieke gedragsproblemen vertonen zoals boos en agressief gedrag, ongehoorzaamheid, brutaliteit en opstandigheid. De training is ontwikkeld voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 14 jaar, afhankelijk van het ontwikkelingsniveau (zowel didactisch als sociaal-emotioneel). De training wordt idealiter op school gegeven. School is voor kinderen een vertrouwde omgeving waarin zij veel tijd doorbrengen. Het is een omgeving waarin het gedrag een probleem is voor leerkrachten en medeleerlingen en waarin positieve veranderingen direct lonend zijn. Door te werken met filmfragmenten waarin zowel negatieve als positieve rolmodellen zijn verwerkt wordt beoogd dat kinderen de problemen herkennen en zich identificeren met de negatieve rolmodellen, en tegelijkertijd van de positieve rolmodellen leren hoe het wel kan. De filmfragmenten voorkomen dat de kinderen lappen tekst moeten lezen waarbij zij langere tijd hun aandacht moeten richten op (voor hen) ingewikkelde materie. De situaties die in de filmpjes voorkomen sluiten aan bij hun leefwereld en beleving. De kinderen werken gedurende de uit 11 bijeenkomsten bestaande training in een eigen werkboek met opdrachten, oefeningen en handige weetjes die aan zijn gepast aan hun niveau met als doel meer inzicht in en controle over eigen emoties en gedrag te verkrijgen.
De leerkracht wordt op de hoogte gehouden van de vorderingen van zijn of haar leerlingen en krijgt handvatten voor het motiveren, steunen en begeleiden bij het ontwikkelen van nieuw gedrag. Ook de ouders worden gedurende de training op de hoogte gesteld over de vorderingen en mogelijke ondersteuning van hun kind.

De kern van de training Meer zelfcontrole, minder boos bestaat uit cognitieve gedragstherapeutische methodieken en richt zich op het verbeteren van de sociale informatieverwerking. Storend gedrag wordt zo veel als haalbaar, genegeerd. Kinderen leren daarvoor in de plaats wat voor gedrag hen kan helpen om rustig te blijven in situaties waarin ze zich normaliter boos zouden voelen en agressief zouden reageren.
Met deze training is een behandeling beschikbaar gekomen voor gebruik bij LVG-doelgroepen met gedragsproblemen, waarmee kinderen die de weg naar de reguliere hulpverlening moeilijk vinden, toch een behandeling kunnen krijgen.
Deze training is op dezelfde principes en technieken gebaseerd als de training Ik kies voor Zelfcontrole.

Bijbehorende trainershandleiding

Auteurs

Juliette Liber

Juliette Liber studeerde in 2002 af als orthopedagoog aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2008 op onderzoek naar de behandeling van angststoornissen (Curium/LUMC). Vervolgens werkte zij als postdoc aan een studie naar de behandeling van gedragsproblemen op de basisschool waar de interventies Ik kies voor zelfcontrole en Meer zelfcontrole minder boos uit voortvloeiden. Naast haar functie als Universitair Docent bij de Universiteit Utrecht (afdeling ontwikkelingspsychologie) is zij als cognitief gedragstherapeut en orthopedagoog generalist i.o. werkzaam in de GGZ. Bij het uitwerken van interventies combineert zij met veel plezier haar klinische ervaring en onderwijservaring met wetenschappelijke inzichten.  


Gerly de Boo

Na 10 jaar in het reguliere en speciaal onderwijs te hebben gewerkt, studeerde Gerly de Boo in 1991 af aan de VU als Kinder- en Jeugdneuropsycholoog. Zij werkte daarna in de functie van psycholoog aan het LUMC en promoveerde in 1999. Vervolgens werkte zij als docent aan de UU en als docent/onderzoeker aan de Uva (van 2003 tot heden). Naast haar werk als docent/onderzoeker is zij als klinisch psycholoog verbonden aan Tergooiziekenhuizen. In het project waaruit Ik kies voor zelfcontrole is ontstaan, heeft zij haar onderwijservaringen en kennis en kunde als klinisch psycholoog kunnen combineren.