Reisgids zelfregulerend leren Bekijk groter

Reisgids zelfregulerend leren

Handleiding voor begeleiders

9789088509827

Verkrijgbaar

Deze handleiding geeft begeleiders inzicht in en achtergrondinformatie bij zelfregulerend leren. Over cognitieve, metacognitieve en organisatiestrategieën en metacognitieve kennis en motivatie.

Meer details

34,90 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2020, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 168p.

Meer informatie

Hoe kunnen leerlingen actief en met plezier leren? Een manier is om leerlingen en hun leerkrachten inzicht te geven in zelfregulerend leren. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden waardoor ze meer grip krijgen op het leren en ontdekken wat hen motiveert in het leerproces. Binnen zelfregulerend leren zijn verschillende soorten strategieën te onderscheiden. Het gaat om cognitieve, metacognitieve en organisatiestrategieën en daarnaast metacognitieve kennis en motivatie.

In deze handleiding wordt zelfregulerend leren bekeken vanuit de metafoor van een ontdekkingsreis. De leerling trekt op met een ervaren reiziger. Samen wordt vanaf de verkeerstoren het leerlandschap verkend, de route uitgestippeld, gekozen voor een vervoermiddel en wordt er gekeken naar hoe je de bagage en souvenirs handig mee kunt nemen. Om de doelen te behalen wordt samen met de leerling gekozen voor passende leerstof. Dit is meestal de reguliere lesstof. Voor (hoog)begaafde leerlingen is dit vaak verrijkingsmateriaal. 

Reisgids zelfregulerend leren bestaat uit de begeleiderstraining, achtergrondinformatie over zelfregulerend leren en het werkboek voor leerlingen. Het werkboek is los verkrijgbaar onder de titel Ga op reis en ontdek hoe je leert.

Gerelateerde titels

Auteurs

Mirjam Zwaan

Drs Mirjam Zwaan is orthopedagoog en heeft samen met Nathalie van Kordelaar een eigen praktijk, Incontexto Orthopedagogen. Na haar studie pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Utrecht heeft Mirjam gewerkt als leerkracht in het speciaal onderwijs op een school voor kinderen met een autisme spectrum stoornis. Door deze ervaring is zij enthousiast geworden voor het werken met kinderen met gedragsproblematiek. Vervolgens is zij gaan werken als ambulant begeleider vanuit REC 4. Vanuit haar eigen praktijk begeleidt Mirjam kinderen en geeft ze verschillende workshops aan scholen.