Artikel toegevoegd aan uw winkelwagen
Dit boek biedt inspiratie voor het werken met beeldtaal en metaforen in de begeleiding van kinderen en jongeren met autisme.
Praten met kinderen en jongeren met autisme over hun diagnose begint niet met informeren maar met luisteren. Luisteren naar en aansluiten bij hoe het kind of de jongere zichzelf en dat ‘autisme’ ervaart is de sleutel tot succes. En hoe kan dat beter dan door een taal te gebruiken die niet alleen kindvriendelijk is maar ook autismevriendelijk, met name beeldtaal? Beelden zeggen niet alleen meer dan duizend woorden, ze geven kinderen en jongeren met autisme ook de kans om uit te drukken wat ze zo moeilijk gezegd krijgen in een klassiek gesprek waar alleen maar gepraat wordt. Met beelden laten kinderen en jongeren met autisme letterlijk in hun hoofd kijken. En door te tekenen of op andere manieren ‘uit te beelden’ voldoet al wie kinderen en jongeren met autisme begeleidt ook aan dat ander criterium van een autismevriendelijke begeleiding, met name dat samen doen belangrijker is dan praten. Met Autisme ver-beeld-en leveren Thomas Fondelli en Isabelle Niset een onschatbare rijkdom aan inspiratie voor het werken met metaforen in de begeleiding van kinderen en jongeren met autisme. De beelden en verhalen van de kinderen en jongeren in dit boek tonen aan hoe verschillend de beleving van autisme kan zijn. De uniciteit en creativiteit van de ‘beelden’ in dit boekje maken het tot een boekje om te lezen en te herlezen maar vooral te koesteren.
Thomas Fondelli is psycholoog en systeemtheoretisch psychotherapeut. Hij werkt enerzijds in het Zeepreventorium, een medisch pediatrisch revalidatiecentrum in De Haan. Anderzijds werkt hij op zelfstandige basis in groepspraktijk De Dam te Moerkerke. Hij is als trainer verbonden aan Autisme Centraal (Gent) en de Interactie Academie (Antwerpen). Hij is auteur van Autisme en eetproblemen en medeauteur van Syndroom van Asperger. Isabelle Niset studeerde toegepaste psychologie en is actief als psychologisch consulente. Dit oefent ze op zelfstandige basis uit in groepspraktijk Versane te Knokke-Heist, een multidisciplinaire praktijk voor ontwikkelingsstimulatie bij kinderen. Ze geeft Franse les aan de kinderen in Ma Petite Ecole te Knokke-Heist.
OVER DIT BOEKJE INLEIDING DANKWOORD HANDLEIDING Aan de slag Waarom praten over autisme in beeldtaal? Iemand het gevoel geven begrepen te worden Verschillende facetten van iemands beleving belichten Creatief zoeken naar handvatten en oplossingen Verbinding creëren Attitude Nieuwsgierigheid Openheid Autisme ver-beeld-en Oor hebben voor beeldtaal Expliciet vragen naar een beeld Vragen en aandachtspunten Moet mijn kind kennis hebben over autisme om autisme te kunnen ‘ver-beeld-en’? Kan ik deze manier van werken combineren met de werkmap ‘Ik Ben Speciaal’? Kan beeldtaal bij alle kinderen en jongeren met autisme gebruikt worden? Mag ik zelf een beeld introduceren? Wat als mijn kind zijn autisme met meerdere beelden wil vergelijken? Mijn kind denkt en praat heel erg associatief. Hoe hou ik hem op het spoor? Kan ik kinderen/jongeren samen laten zoeken naar en praten over hun beelden? BEELDEN OVERZICHT BEELDEN
EAN : | 9789462671690 |
Uitgever : | Epo, Uitgeverij |
Publicatie datum : | 12-04-2019 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal : | Nederlands |
Hoogte : | 245 mm |
Breedte : | 215 mm |
Dikte : | 10 mm |
Gewicht : | 480 gr |
Status : | Bestelbaar |