Echte winst


Nederlands | 15-12-2021 | 256 pagina's

9789088507502

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 24,95


 Voorraad in de winkel

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Korte beschrijving/Annotatie

Échte winst is het boek voor iedereen die resultaat wil bereiken met zijn maatschappelijk initiatief of onderneming. Op sprankelende wijze en met veel prikkelende voorbeelden uit de praktijk geeft Petra Hoogerwerf de lezer handvatten om succesvol te worden.

Tekst achterflap

Finalist Managementboek van het Jaar 2018. De jury schreef over dit boek 'Maatschappelijke impact is een terecht hot topic voor bedrijven, het enkel nastreven van financiële winst is niet meer van deze tijd. Dit boek bedient de lezer rijkelijk met checklists en lijstjes met kernvragen om de cruciale vertaling van theorie naar praktijk te maken. Het laat bij veel lezers de vonk overspringen om aan de slag te gaan.'

Elke organisatie wil tevreden klanten, een goed imago en gemotiveerde medewerkers. Dat kan als je het Échte winst denken invoert. Klanten, investeerders en medewerkers vragen steeds meer om maatschappelijke betrokkenheid. Alleen op winst gericht zijn is allang passé. Ondernemen met impact staat nog in de kinderschoenen, maar zal absoluut de norm worden. Het gaat volgens Hoogerwerf niet alleen om goede intenties, het gaat om echte winst: klinkende resultaten die het leven verbeteren, van medewerkers, klanten, de leveranciers en ook in de samenleving.

Het boek, met de Échte winst- methode in zeven stappen, laat zien hoe een organisatie excellent kan presteren: ze biedt een geïntegreerde aanpak om duurzaam impact te realiseren. De focus ligt in alles wat je doet op 'the purpose': the why van de organisatie. Dat geeft andere inzichten voor leiderschap, strategie, marketing en samenwerking.'

In het boek staan handige checklists en vragen die aan het denken zetten. Ook beschrijft het boek op sprankelende wijze ruim 75 praktische voorbeelden van o.a. DSM, Access to Medicine Foundation, Taxi Electric, Studio 26, I-Care Pads, 1% Club, Plastic Whale, Care & Culture. Hoogerwerf interviewde voor haar boek ruim honderd brancheorganisaties, ondernemers, wetenschappers en organisaties. Hieruit bleek dat er veel manieren zijn van 'goed doen'. In Nederland zijn er bedrijven die hierin voorop lopen en in hun missie, naast aandeelhouderswaarde, ook maatschappelijke waarde hebben opgenomen. Van multinational tot (prijswinnende) social enterprise. Van buurtinitiatief tot coöperatie.

De purpose richt zich uiteindelijk op het aangaan van maatschappelijke problemen. Hoogerwerf: 'Als we een man op de maan weten te krijgen, als er hiv-remmer worden ontwikkeld en als landen uit structurele armoede omhoog weten te klimmen, moeten we niet somberen maar alle innovatiekracht van het bedrijfsleven benutten om lastige maatschappelijke problemen aan te gaan.'

Biografie

Petra Hoogerwerf is voorloper op het gebied van ondernemen met maatschappelijke impact. Ze is strategisch adviseur, spreker en auteur van onder meer Van Dromen naar Scoren (2000 en 2008), Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart (2013) en het dit jaar verschenen Échte Winst, In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact. Petra studeerde rechtsgeleerdheid, theaterwetenschappen en psychosynthese en werkte onder meer voor het ministerie van VROM, het ministerie van Binnenlandse Zaken, Forum en School of Economics van Hogeschool INHolland. Ze bekleedde diverse bestuurlijke en politieke functies voor onder meer Stichting Julidans, SOS Kinderdorpen, SNV, VSO, de gemeenteraad van Amsterdam en de Provinciale Staten van Noord-Holland. In 2010 richtte zij Veleda op, een bureau dat voor organisaties werkt die meer willen bereiken in de samenleving. Momenteel is ze voorzitter van de Raad van Toezicht van Stichting Meerkring in Amersfoort.

Details

EAN :9789088507502
Auteur: 
Uitgever :Homberjaan Uitgeverij
Publicatie datum :  15-12-2021
Uitvoering :Paperback / softback
common.Language :Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :170 mm
Dikte :19 mm
Gewicht :540 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :256
Keywords :  maatschappelijk verantwoord ondernemen ;mvo;sociaal ondernemen;social enterprise