Een intense reis


Nederlands | 16-07-2021 | 160 pagina's

9789085601289

Paperback / softback


€ 24,90


 Voorraad in de winkel

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Tekst achterflap

Een intense reis is het verhaal van een moeder wiens hoogbegaafde zoon met schooltrauma is uitgevallen op het basisonderwijs en hierdoor één van de vele duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is. Marije Hofland beschrijft wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en waar zij als gezin tegenaan liepen in hun zoektocht naar passend onderwijs, zelfacceptatie, hulp en het herstel van een schooltrauma. Naast een persoonlijke zoektocht geeft het boek inzicht in hoe divers hoogbegaafdheid is. Het laat duidelijk zien hoe het kan dat deze slimme kinderen het op school toch knap lastig kunnen hebben en dat niet-passend onderwijs zelfs kan leiden tot trauma’s. En als school voor je kind een traumatische ervaring is, wat moet je dan? En wat doet het met jou als ouder? De weg die Marije met haar gezin aflegt biedt andere ouders herkenning en wellicht aanknopingspunten voor hun hulpvragen. De kennis, tips en adviezen die haar zoektocht heeft opgeleverd zijn zowel voor ouders, leerkrachten (primair, maar ook voortgezet onderwijs) en andere professionals die met kinderen werken een waardevolle bron van informatie. Het kan ze helpen het hoogbegaafde kind beter te begrijpen en te ondersteunen zodat hij of zij zichzelf kan accepteren en zijn of haar superkrachten volop kan inzetten. Marije Hofland is getrouwd en moeder van een hoogbegaafde zoon. Nadat haar zoon was vastgelopen in het onderwijs begon haar zoektocht naar informatie en oplossingen. Op haar eigen intense en gedreven manier verslond zij alles wat ze over het onderwerp hoogbegaafdheid en de hieraan gerelateerde problemen kon vinden. Ze las boek na boek, volgde trainingen en webinars en las alle artikelen die op haar pad kwamen, tot zij zichzelf met recht ervaringsdeskundige mocht noemen. Ze zet haar kennis en ervaringen in om ouders via informatie, oudergroepen en workshops te ondersteunen en te empoweren.

Biografie

Marije Hofland is getrouwd en trotse moeder van een hoogbegaafde zoon. Nadat haar zoon was vastgelopen in het onderwijs en één van de duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is, begon haar zoektocht naar informatie en oplossingen. Op haar eigen intense en gedreven manier verslond zij alles wat ze over het onderwerp hoogbegaafdheid en de hieraan gerelateerde problemen kon vinden. Ze las boek na boek, volgende trainingen en webinars, luisterde naar podcasts en las alle artikelen die op haar pad kwamen, tot zij zichzelf met recht ervaringsdeskundige mocht noemen. Als ervaringsdeskundige voorziet zij ouders, leerkrachten en andere betrokkenen rondom hoogbegaafde kinderen op een empathische, betrokken en persoonlijke wijze van kennis en informatie door middel van presentaties, workshops en ouder peergroepen.

Inhoudsopgave

Waarom dit boek? 11 Deel 1 WAT HET BETEKENT OM HOOGBEGAAFD TE ZIJN Hoofdstuk 1: Hoogbegaafd geboren 18 Hoofdstuk 2: Sneller dan de rest 21 Onder de 130 niet hoogbegaafd? 23 Hoofdstuk 3: Te, te, te… 25 Psychomotorische overexcitability 27 Zintuiglijke overexcitability 29 Intellectuele overexcitability 33 Verbeeldende overexcitability 36 Emotionele overexcitability 38 Hoofdstuk 4: Wanneer is goed ‘goed genoeg’? 42 Fixed versus growth mindset 43 Hoofdstuk 5: Asynchrone ontwikkeling 47 Hoofdstuk 6: De behoefte aan autonomie 50 Hoofdstuk 7: Praten over hoogbegaafdheid is taboe 52 Hoofdstuk 8: Omgaan met hoogbegaafd zijn 54 Deel 2 DE SCHOOL Hoofdstuk 9: De klassenstrijd 59 Hoofdstuk 10: De ontwikkeling van executieve functies 60 Welke soorten executieve functies zijn er? 62 Oefenen van executieve functies 63 Hoofdstuk 11: Peers 66 Hoofdstuk 12: Hoogintelligent versus hoogbegaafd 68 Hoofdstuk 13: Leren leren 72 Leren op de juiste manier 74 De leerkracht als coach 75 Hoofdstuk 14: Autoriteit 77 Hoofdstuk 15: Automatiseren 79 Automatiseren voor beelddenkers 81 Automatiseren met beweging 83 Hoofdstuk 16: Onderpresteren 85 Hoofdstuk 17: Rechtvaardigheidsgevoel 90 Hoofdstuk 18: Omgaan met frustratie 92 Hoofdstuk 19: Een gevoel van onveiligheid 94 Deel 3 ALS NAAR SCHOOL GAAN TRAUMATISCH WORDT Hoofdstuk 20: Trauma en de hersenen 97 Window of Tolerance 97 Imposter Syndrom en trauma 99 Hoofdstuk 21: Gedrag als communicatie 101 Hoofdstuk 22: Dr. Jekyll & Mr. Hyde – school versus thuis 104 Hoofdstuk 23: De traumasensitieve school 106 Zorgen voor een traumasensitieve onderwijsomgeving 107 Hoofdstuk 24: Het risico op misdiagnoses 111 ADHD 114 ODD 116 Asperger/ASS 117 Gemiste diagnoses 119 Hoofdstuk 25: Mijn kind is kapot. En nu? 120 Hulpfocus 122 Indirecte benadering 126 Lichamelijke veiligheid herstellen 127 Chronische stress 128 Pas op voor de grote oortjes 129 Hoofdstuk 26: Voor jezelf leren opkomen 121 Hoofdstuk 27: Diep voelen en depressie 133 Existentiële depressie 134 Tips om tot rust te komen 136 Mindfulness 136 Yoga 137 Boksbal 138 Diepe druk 138 Deel 4 WAT DOET DIT MET JOU ALS OUDER? Hoofdstuk 29: Hulp voor jou als ouder 141 Hulpgroepen op Facebook 141 Ouderhulpgroepen 142 Hoofdstuk 30: De hoogbegaafde ouder 143 Hoogbegaafdheid in de familie 144 Hoofdstuk 31: Als je anders bent dan je kind 146 Nawoord 147 Dankwoord 148 Voor de ouders & leerkrachten 149 Bronnen 151

Details

EAN :9789085601289
Auteur: 
Uitgever :SWP, Uitgeverij B.V.
Publicatie datum :  16-07-2021
Uitvoering :Paperback / softback
common.Language :Nederlands
Hoogte :230 mm
Breedte :150 mm
Dikte :13 mm
Gewicht :266 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :160
Keywords :  basisonderwijs;hoogbegaafdheid;intensiteit;schooltrauma