Pedagoog, durf te spelen!


Nederlands | 19-10-2020 | 152 pagina's

9789085600794

Paperback / softback


€ 19,50


 Voorraad in de winkel

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Tekst achterflap

Vraag kinderen waarom ze spelen en ze zullen antwoorden: ‘Gewoon, omdat dat leuk is.’ Een wijs antwoord. Juist het leuke aan spelen, waarin de bezigheid zelf belangrijker is dan het resultaat van die bezigheid, is de essentie van spelen en maakt dat het van grote waarde is in de ontwikkeling en het welzijn van kinderen en jongeren. En spelen is inderdaad gewoon: het is kinderen eigen. Maar is spelen nog wel zo gewoon voor kinderen die in de huidige samenleving opgroeien? Is er nog voldoende ruimte om te spelen in een samenleving waarin prestatiegerichtheid, de maakbaarheidsgedachte, je veelvuldig moeten meten in toetsen en competities groot goed lijken te zijn? Professor Sutton-Smith noemde ooit dat niet vervelen maar depressie het tegenovergestelde van spelen is. Laten we onze kinderen wel voldoende spelen en durven we zelf nog te spelen? Spel kan motivatie vergroten. Met behulp van creatieve (onderwijs)werkvormen worden leerdoelen behaald. Serious gaming, het creatief inzetten van mediatechnologie, biedt mogelijkheden om verandering en verdieping te bewerkstelligen. Ook in vormen van theater, muziek, beeldende kunst, dans, sport en beweging worden waardevolle ervaringen opgedaan. Deze bundel is een van de mooie opbrengsten van het tweedaagse kennisfestival ‘Pedagoog, durf te spelen!’ dat de VBSP organiseerde. Daar werden de deelnemers uitgedaagd om op speelse en creatieve wijze te laten zien en te ervaren hoe het onderzoek en onderwijs op de verschillende hogescholen ertoe bijdragen dat kinderen en jongeren, ouders en (onderwijs)professionals letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen om te spelen. Het wordt van harte aanbevolen om dit boek in opleidingen Pedagogiek of Social Work of in werksettingen te gebruiken om uw kennis te verdiepen en uw opvattingen aan te scherpen.

Inhoudsopgave

Een woord vooraf 7 Spelen: Laat je Zien! in sociaal-emotionele ontwikkeling 11 Bert van de Waerdt en Doreanne Tigchelaar Column: Pedagogiek is een bastaard 25 Ernst Mulder en Andries van der Ark Interview: ‘Het hoeft niet iets hulpverlenends te zijn om te kunnen helpen’ 29 Bas van Nierop MSc en Dr. Anna van Spanje-Hennes Sociale inclusie bij jonge kinderen 39 Kirsten Nøhr en Yvette Vervoort Column: Vechten en pedagogiek 53 Kors Perdijk Interview: ‘Help, mijn theewater probeert me iets te zeggen’ 59 Een interview met workshopleider Hanske Douwenga door Lisette van der Poel Jongeren en de jeugdvriendelijke stad 65 Joos Meesters en Astrid Kemper Column: Scrummend op weg naar een nieuw curriculum 75 Marlot van der Geld Met medewerking van Dieta Avis Lerarenopleider, durf te spelen! Overpeinzingen bij het curriculum van de lerarenopleidingen 79 Marco Snoek en Dion Sondervan Interview: Opvoeding tot realiteitszin 93 Een interview met Gert Biesta door Philip Winter Pedagoog, durf in te spelen op geluk 105 Jeroen Pouw Column: Een fluitje van een cent 117 Sylvia Wernaart-Sanders Interview: See the able, not the label 123 Interview met Kirsten Nøhr en Odette Spee door Ingrid Schonewille Dansen bij afstudeeronderzoek 131 Loes Houweling en Susan Oosterwijk Over de auteurs 145

Details

EAN :9789085600794
Uitgever :SWP, Uitgeverij B.V.
Publicatie datum :  19-10-2020
Uitvoering :Paperback / softback
common.Language :Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :170 mm
Dikte :10 mm
Gewicht :302 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :152