Het slimme ontspanningsboek Bekijk groter

Het slimme ontspanningsboek

Help leerlingen om stress te verminderen

9789085600909

Verkrijgbaar

Met dit boek leer je wat je allemaal kunt doen om kinderen op school tot ontspanning te laten komen. Welke manieren er blijken te werken voor de basisschoolleeftijd en waarom. Telkens vertaald naar de praktijk.

Meer details

22,50 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2020, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 176p.

Meer informatie

Een klas vol ontspannen leerlingen… welke leerkracht wil dat niet?

In de media kom je regelmatig berichten tegen over drukke kinderen, stress bij kinderen en overbelasting door toetsen op school of te drukke weekschema’s. Je leest dat kinderen moe zijn, blootgesteld worden aan te veel prikkels en last hebben van stressklachten zoals hoofdpijn. Er worden ook allerlei verschillende adviezen gegeven en oplossingen geboden, zoals yogacursussen, aromatherapie en emotietrainingen. Hoe weet je welke oplossingen echt goed zijn voor een kind en hoe je ze kunt toepassen op school?

Met dit boek leer je wat je allemaal kunt doen om kinderen op school tot ontspanning te laten komen. Thema’s als omgaan met stress, muziek, geuren, meditatie, sport en spel, humor en fantasie komen allemaal aan de orde. Op een toegankelijke wijze wordt uitgelegd welke manieren blijken te werken voor de basisschoolleeftijd en waarom, telkens met een vertaalslag naar de praktijk. Ook zijn er veel concrete oefeningen die je direct kunt doen met de leerlingen. De oefeningen zijn ook goed te gebruiken voor andere professionals die met kleinere groepjes leerlingen werken of (soms met een lichte aanpassing) door professionals die één op één met kinderen werken.

Gerelateerde titels

Auteurs

Francine Jellesma

Dr. Francine Jellesma is in 2008 gepromoveerd in de Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden. Zij werkte vervolgens bijna 10 jaar aan de Universiteit van Amsterdam op de afdeling Pedagogische Wetenschappen als universitair docent. Daar verrichtte zij onderzoek naar het sociaal-emotionele functioneren van kinderen op school en doceerde zij op ditzelfde gebied. Daarnaast was zij betrokken bij de oprichting van de Universitaire Pabo van Amsterdam en ze bleef ook binnen deze opleiding werkzaam. Zij ondersteunde in deze periode zowel studenten als schoolbesturen bij het vertalen van de wetenschap naar de praktijk. Ook deed ze deeltijd praktijkwerk met kinderen.
Francine heeft zich vervolgens volledig toegelegd op de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. Dit doet zij door leerkrachten, ouders en kinderen te coachen en door boeken te schrijven.