Geloof je het zelf?! Bekijk groter

Geloof je het zelf?!

Levensbeschouwelijk leren in het basisonderwijs

Verkrijgbaar

Een nieuwe visie op het vak Levensbeschouwing in het basisonderwijs. Praktijkboek dat leerkrachten leert hoe ze de interactie tussen leerlingen van verschillende levensbeschouwelijke tradities kunnen stimuleren en begeleiden.

Meer details

32,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 334p.
jaar2013
UitgeverijCoutinho

Meer informatie

Met Geloof je het zelf?! presenteren de auteurs het vak Levensbeschouwing vanuit een nieuwe visie. Zij gaan ervan uit dat levenbeschouwelijke vorming ontstaat als kinderen niet alleen kennis nemen van vormen van een (religieuze of seculiere) levensbeschouwelijke traditie, maar daar ook hun eigen betekenis en waardering aan kunnen geven. Dat geldt voor de traditie waarin de leerlingen zelf opgroeien én voor andere tradities. Met dit praktijkboek leren (aankomende) leraren hoe zij de interactie tussen leerlingen en verschillende levensbeschouwelijke tradities en daarin vervatte waarden kunnen stimuleren en begeleiden. Daarbij maken de auteurs veelvuldig gebruik van levensbeschouwelijke bronnen, zoals verhalen en beelden. Theorie en achtergronden wisselen elkaar af met voorbeelden en casuïstiek, illustraties, vragen en opdrachten.

In deze tweede druk van Geloof je het zelf?! is de visie op levensbeschouwelijke ontwikkeling en levensbeschouwelijk leren verder uitgewerkt en loopt deze visie als een rode draad door het boek. Leer- en ontwikkelingstheorieën zijn geactualiseerd, evenals de voorbeelden. Ten slotte ligt in het hele boek de focus meer op levensbeschouwelijk leren in brede zin en minder op de (Christelijke) religie. Daardoor is dit boek ook heel goed te gebruiken op opleidingen voor leraren in het openbaar basisonderwijs. Op de bijbehorende website is voorbeeldmateriaal te vinden voor lessen Levensbeschouwing, zoals liedjes en foto's, en tevens studiesuggesties voor groepen en individuele studenten.

Geloof je het zelf?! is bedoeld voor pabo-studenten en (startende) leraren in het basisonderwijs. Daarnaast biedt het boek aanknopingspunten voor andere vormen van onderwijs.

Auteurs

Bas van den Berg

Bas van den Berg is lector aan de Marnix Academie in Utrecht en houdt zich bezig met levensbeschouwing en identiteit.


Ina ter Avest

Ina ter Avest is lector aan de Hogeschool Inholland, lectoraat Onderwijs en Levensbeschouwing en is verbonden aan de Vrije Universiteit.


Tamar Kopmels

Drs. Tamar Kopmels is docent, auteur, gecertificeerd coach Transactionele Analyse (TA)