Lessen in orde op de basisschool Bekijk groter

Lessen in orde op de basisschool

Handboek voor de onderwijspraktijk

Verkrijgbaar

Dit boek biedt concrete instrumenten voor het creëren van een veilige, plezierige leeromgeving, met orde houden als een essentieel onderdeel daarvan, en praktische tips over hoe in te grijpen bij ordeverstoringen.

Meer details

29,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 325p.
jaar2012, 1ste druk
UitgeverijCoutinho

Meer informatie

Leerlingen en leerkrachten willen graag dat er op school een goede sfeer is. Als de school een veilige, plezierige leeromgeving is waar iedereen zich thuis kan voelen, is er ruimte voor goed onderwijs.

Lessen in orde op de basisschool biedt (aanstaande) leraren een methode voor het creëren van een veilige, plezierige leeromgeving. Het houden van orde is daarbij een essentieel onderdeel. De methodiek wordt uitgewerkt op vijf niveaus: het niveau van de klas, van de school, van de individuele docent, van de individuele leerling en van de ouders. Zo reikt dit boek de leerkracht concrete instrumenten aan om orde te houden en tal van praktische tips over hoe in te grijpen bij ordeverstoringen. Ook biedt het handvatten om tot een gezamenlijke aanpak te komen binnen de school. Verder is er onder meer aandacht voor zorgleerlingen en het sturen van groepsprocessen.

Lessen in orde op de basisschool is vanuit de praktijk geschreven en bevat veel voorbeelden en ervaringen. Op de website staan vragen en opdrachten, verdiepingsstof en een variëteit aan praktische materialen, zoals voorbeeldbrieven, beoordelingsformulieren, beeldmateriaal en checklists. Voor degenen die leerkrachten opleiden is er een wetenschappelijke fundering van het boek te vinden die refereert aan het Kerndocument generieke kennisbasis leraar basisonderwijs.

Lessen in orde op de basisschool is bedoeld voor studenten aan pabo's, en daarnaast voor zij-instromers, schoolleiders en voor alle leerkrachten die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren.

Auteurs

Peter Teitler

Peter Teitler was jarenlang verbonden aan het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht met als specialisme het omgaan met gedragsproblemen. Hij staat zelf voor de klas en is lerarenopleider.
Hij biedt ook lezingen, workshops en trainingen voor (startende) docenten en schoolteams.


Ans van Brussel

Ans van Brussel heeft bijna veertig jaar ervaring in het basisonderwijs. Ze is groepsleerkracht geweest in Amsterdam-Noord, De Pijp en Zuidoost. Ze staat nog steeds voor de klas, nu in Almere.