Praktische didactiek voor natuuronderwijs Bekijk groter

Praktische didactiek voor natuuronderwijs

Verkrijgbaar

Dit boek biedt (aankomende) leraren handreikingen om kinderen aan het werk te zetten met concrete materialen en organismen, binnen en buiten de klas.

Meer details

37,50 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 360p.
jaar2012, 7de geactualiseerde druk
UitgeverijCoutinho

Meer informatie

De centrale doelstelling van natuur en techniek op de basisschool is dat kinderen natuur, milieu en techniek op een actieve manier ontdekken, problemen herkennen en bijdragen aan oplossingen. In de vakdidactische benadering gaan denken, doen en beleven samen. Als kinderen werken met 'echte' materialen, raken ze niet alleen betrokken bij het onderwerp, maar kunnen ze ook betekenisgericht en effectief leren.

Praktische didactiek voor natuuronderwijs geeft antwoord op vragen als: Hoe ontwerp je effectieve leerarrangementen, al dan niet met behulp van een lesmethode? Hoe stimuleer je de ontwikkeling van kinderen en hoe laat je hen optimaal tot hun recht komen? En hoe kun je begeleiden bij ontdekkend en ontwerpend leren? Het boek bestaat uit drie delen. Deel A bevat een kennismaking met het leergebied, geeft kaders, uitgangspunten en opvattingen. Deel B legt het accent op de dagelijkse praktijk in de klas. Deel C plaatst natuuronderwijs in een breder verband. De theorie wordt steeds voorzien van concrete voorbeelden. Elk hoofdstuk bevat diverse opdrachten.

Naast dit praktische en rijk geïllustreerde handboek is een uitgebreide website beschikbaar met gevarieerd en actueel extra materiaal en vele oefeningen. Deze zevende, herziene druk is geheel geactualiseerd en in full colour. In deze editie is rekening gehouden met de nieuwe kennisbasis voor Natuur & Techniek. Daarnaast is er een nieuw hoofdstuk toegevoegd: Natuur & Techniek en taal. Hierin wordt uitgewerkt hoe interactie zowel de taalontwikkeling kan bevorderen als het natuurwetenschappelijk en technisch denken en handelen. Ook worden in deze herziening de onderwerpen natuurbeleving en leren voor duurzame ontwikkeling meer uitgebreid en worden de mogelijkheden en beperkingen van digitale hulpmiddelen bij natuur en techniek besproken.

Vanuit deze uitgangspunten biedt Praktische didactiek voor natuuronderwijs (aankomende) leraren handreikingen om kinderen aan het werk te zetten met concrete materialen en organismen, binnen en buiten de klas.

Auteurs

Els de Vaan

Beide auteurs zijn experts in de (na)scholing van leraren basisonderwijs op het gebied van natuur en techniek.


Jos Marell