9789088505249
Verkrijgbaar
Praktijkgericht boek over het aanpakken van probleemgedrag op school. De nadruk wordt erop gelegd dat gedrag niet los kan worden gezien van de omgeving.
Dit product is niet meer op voorraad
Beschikbaarheidsdatum: 02-02-2015
Van gedragsregulering naar opvoeding
Praktijkgericht boek over het aanpakken van probleemgedrag op school. De nadruk wordt erop gelegd dat gedrag niet los kan worden gezien van de omgeving.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleren
Uitgeverij | SWP |
Jaar van uitgave | 2014, 1ste druk |
Bindwijze | paperback |
Aantal pagina's | 184p. |
Dit boek gaat over de aanpak van gedragsproblemen in scholen. Afgaande op de signalen uit het onderwijs lijkt het alsof het aantal kinderen met gedragsproblemen toeneemt. In ieder geval geven leerkrachten aan moeite te hebben met het omgaan met afwijkend gedrag van kinderen. Het aantal diagnoses van gedragsstoornissen en het medicijngebruik onder kinderen met een gedragsstoornis is de afgelopen decennia sterk toegenomen. De vraag die veel pedagogen stellen is of er echt sprake is van een toename of dat de tolerantie ten aanzien van afwijkend gedrag afneemt.
Hoe het ook zij, de school en de leerkrachten hebben behoefte aan handvatten. Een goed preventief programma zoals De Vreedzame School kan veel problemen voorkomen. Maar soms is er toch behoefte aan meer. Dit praktijkboek wil voor die situaties een handreiking bieden.
In dit boek is een duidelijke keuze gemaakt. De gebruikelijke aanpak van gedragsproblemen van kinderen is een individuele, kindgerichte benadering. In dit boek leggen we er de nadruk op dat gedrag niet los kan worden gezien van de omgeving. Gedrag van kinderen ontwikkelt zich in voortdurende wisselwerking met de omgeving. In het geval van probleemgedrag wordt dus ook niet per definitie naar het kind gekeken, maar vooral naar de interactie met de omgeving.
Dr. Leo Pauw (1953) is oprichter van Stichting Vreedzaam, een stichting die zich richt op het bevorderen van democratisch burgerschap bij jongeren. Pauw is meer dan veertig jaar actief in het onderwijs, eerst als leraar later als pedagoog (advisering, onderzoek en ontwikkeling). Zijn expertise ligt o.a. op het terrein van burgerschapsvorming. Hij is de initiatiefnemer en ontwikkelaar van een schoolbreed programma voor sociale competentie en democratisch burgerschapsvorming, De Vreedzame School, dat inmiddels op 950 basisscholen wordt gebruikt. Pauw is in 2013 gepromoveerd op onderzoek naar de relatie tussen onderwijs en burgerschapsvorming aan de Universiteit Utrecht, en publiceerde verschillende boeken en artikelen, o.a. op het terrein van burgerschapsvorming (De Vreedzame School; De Vreedzame Wijk), de aanpak van gedragsproblemen en leerlingbemiddeling.