Denken in beelden Bekijk groter

Denken in beelden

Uitleg, tips en opdrachten voor kinderen, leerkrachten en ouders

9789085606536

Verkrijgbaar

Beelddenken komt veel voor, ook in combinatie met dyslexie en andere stoornissen. Dit boek geeft kinderen, leerkrachten en ouders inzicht en oefeningen en tips om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Meer details

27,50 € incl. btw

Datasheet

colofonhardcover - 80p.
jaar2013, 1ste druk
UitgeverijNiño (imprint van SWP)

Meer informatie

Denk jij in beelden? Dan kun je in dit boek lezen hoe dat werkt in je hersenen, wat er gebeurt, wanneer het gebeurt en waarom het gebeurt. Nog niet alles is duidelijk ook al is er al veel onderzoek naar gedaan. In ieder geval is nu wel aangetoond dat denken in beelden bestaat. Om de leerstof beter te begrijpen kun je oefenen met de opdrachten voor onder andere taal en rekenen die het makkelijker maken om op tijd klaar te zijn met je werk. Beelddenken komt veel voor, ook in combinatie met bijvoorbeeld dyslexie, ADHD, stoornissen in het autistisch spectrum, dyspraxie, dyscalculie.

Beelddenkers kunnen sommige dingen heel goed, ze zijn bijvoorbeeld heel creatief, en andere niet, ze hebben moeite met woorden en taal. De leerstof is meer afgestemd op talige eigenschappen, beelddenkers hebben daarom een probleem. Over hoe dat werkt in de hersenen kunnen kinderen in de basisschoolleeftijd, ouders, juffen en meesters lezen in Denken in beelden. De voorbeelden, tips en oefeningen zijn op het onderwijs geschreven en eenvoudig toe te passen. De combinatie van informatie op kindniveau en tips voor school maakt van deze uitgave een waardevol instrument dat kinderen meer zelfvertrouwen kan geven.

Auteurs

Tineke Verdoes

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach en beelddenker. Op de basisschool werd geconstateerd dat ze dyslectisch was. Een begrip dat in die jaren nog niet zo ingeburgerd was als op dit moment. Deze diagnose veranderde veel voor haar. Ze was niet dom, maar dyslectisch. Tineke die tot die tijd juf wilde worden, stelde haar toekomstbeeld bij. Ze wilde net zo worden als de mevrouw die haar hielp met haar dyslexie, een remedial teacher.
Na haar opleiding aan de Pabo werkte ze parttime binnen het onderwijs en studeerde ze in 2003 af tot remedial teacher.
Tineke startte, in 2009, haar eigen remedial teaching praktijk Voorschoten op. Ze werd moeder en deed daarnaast veel deelcursussen en opleidingen om de kinderen, de ouders en de betrokken leerkrachten binnen haar praktijk nog beter te kunnen begeleiden. De opleiding tot Wijze Ouder Consulent veranderde haar perspectief op denken. Ze vernam dat er mensen zijn die in taal denken en mensen die in beelden denken. De interesse voor het onderwerp was gewekt.
Na het volgen van een cursus over beelddenken, begon ze een literatuurstudie over dit onderwerp. Mede om haar kennis te ordenen schreef Tineke regelmatig kleine stukjes op. Ze deelde haar kennis met de kinderen in haar praktijk en vertelde menig volwassene over allerlei bijzonderheden over beelddenken. De wens om een boek te schrijven was geboren.