Autisme op school Bekijk groter

Autisme op school

Deel 1: basisonderwijs / primair onderwijs

9789088504433

Verkrijgbaar

Martine Delfos legt in heldere, praktische taal uit wat autisme op de basisschool betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan. Deze editie is aangevuld met inzichten uit het nieuwste onderzoek.

Meer details

13,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2013, 3de herziene druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 96p.

Meer informatie

De mogelijkheden van kinderen met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. Leerkrachten zetten zich in, en verbazen zich soms over de averechtse werking van hun inspanningen. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de leerkracht. Het grootste probleem is dat het kind met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt (MAS1P, Mental Age Spectrum within 1 Person). Op tienjarige leeftijd kan het kind tien zijn op een aantal onderwerpen, drie jaar als speelleeftijd hebben, twintig op het gebied van wereldoriëntatie zijn of twee als het om sociaal contact gaat. De schoolrijpheid is bij autismespectrumstoornissen ongelijk verdeeld over de schoolse vaardigheden.

In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.

Autisme op school bestaat uit twee delen die deels overlappen. Deel I is gericht op het basis-, primair onderwijs, zowel regulier als speciaal. Deel 2 is gericht op het voortgezet, secundair onderwijs.

In Autisme op school deel I worden de specifieke problemen besproken waar de leerkracht en het kind tot twaalf jaar zelf in het onderwijs tegenaan lopen. Welke problemen het kind zelf het hoofd moet bieden om onderwijs op school te kúnnen volgen. Het is geen wetenschappelijk betoog, maar een boek dat bedoeld is om leerkrachten in het primair/basis onderwijs praktische handvatten te geven.

Deze derde druk bij een nieuwe uitgever, Uitgeverij SWP, is aangevuld met de inzichten uit het nieuwste onderzoek, die aangeven dat autisme geen defect is maar een vertraging.

Autisme op school. Deel 2: voortgezet onderwijs / secundair onderwijs

Auteurs

Martine Delfos

Dr. Martine F. Delfos is opgeleid als wetenschappelijk onderzoeker in de psychologie en is tevens werkzaam in de praktijk als therapeut. Zij heeft langdurig ervaring opgedaan met het diagnosticeren en behandelen van kinderen, adolescenten en volwassenen. Zij is onder andere gespecialiseerd in relatietherapie, autisme en eetstoornissen. Naast haar therapeutische praktijk verzorgt zij nascholing aan psychologen, psychiaters, orthopedagogen, artsen, maatschappelijk werkers en groepsleiders. Als wetenschapper ontwikkelt zij modellen die in directe relatie staan tot de maatschappelijke en wetenschappelijke werkelijkheid.
Website: www.mdelfos.nl

(Foto: Janneke de Jonge)