Turks Bekijk groter

Turks

Een leerboek voor zelfstudie en klassikaal gebruik

9789054600923

Verkrijgbaar

49,95 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Bulaaq
Jaar van uitgave 2006, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 512p.
Extra met audio-cd

Meer informatie

Twee uitgangspunten van deze methode bevorderen het leren van Turks:

1. Extra aandacht voor die onderwerpen, die door cursisten als moeilijk worden ervaren. De auteurs begeleiden al jarenlang Nederlanders die zowel via klassikale bijeenkomsten als via een schriftelijke cursus Turks leren. De uitgebreide ervaringen van de auteurs met vragen en opmerkingen van hun cursisten zijn hier gebundeld. Gevolgen van dit uitgangspunt zijn:

  • Aanbod van veel lesstof. De te behandelen grammatica bij de les staat in de tekst, komt terug in de uitleg met voorbeeldzinnen en tenslotte nog eens in gevarieerde oefeningen. De cursist bepaalt zelf op basis van eigen leervoorkeur hoe hij zich de stof eigen maakt. De ene cursist heeft aan de uitleg voldoende om zich de stof eigen te maken, de ander leert het meest van de uitleg in combinatie met enkele voorbeeldzinnen terwijl een derde vooral inzicht krijgt door veel voorbeelden en het maken van oefeningen.
  • Een aantal bruikbare onderwerpen die je in het begin van deze methode zou verwachten omdat ze volgens de Nederlandse grammatica gemakkelijk zijn, komen pas verderop in de methode aan bod. Wel beschik je al in het begin van deze methode over kennis van eenvoudige alternatieven om hetzelfde uit te drukken.
  • Een aantal kleinere onderwerpen worden niet gedetailleerd uitgelegd maar eerder als een gegeven gepresenteerd. Je leert deze onderwerpen aan de hand van leestekst, voorbeeldzinnen en oefeningen toe te passen.

2. Taal is een middel om te communiceren.

  • De methode is sterk gericht op toepassing het geleerde. Het boek start met de noodzakelijke elementaire kennis, gevolgd door in de praktijk veel voorkomende en meest bruikbare onderwerpen.
  • Ieder hoofdstuk begint met een leestekst en dialoog over een veelvoorkomende situatie. De dialoog laat je kennismaken met het gesproken Turks. Vanaf het begin zijn de oefeningen in twee richtingen Nederlands Turks, Turks Nederlands.
  • Nieuwe woorden worden aangeboden in het kader van de situatietekst waardoor zij makkelijker verankeren.

Geluidopnamen laten je wennen aan de klank van het Turks en bieden ondersteuning bij de uitspraak. Dictees dagen je uit om goed te luisteren en in het Turks op te schrijven wat je hoort.
Uit het hoofd leren blijft een onderdeel om je woordenschat te verrijken. De woorden komen terug in de voorbeeldzinnen bij de uitleg en uiteraard in de oefeningen en de geluidsband waardoor een natuurlijke herhaling gewaarborgd is. Op het eind van de lessen zijn alle woorden opgenomen in een woordenlijst Nederlands-Turks enTurks-Nederlands.

Als inleiding in de Turkse taal is deze methode op zichzelf te hanteren. Daarnaast is dit boek vanwege zijn levendige dialogen en vele oefeningen een goede aanvulling op bestaande leergrammatica's.

Indeling per les
1. Leestekst/dialoog (mee te luisteren op de cd)
2. Woordenlijst bij de tekst (mee te luisteren op cd)
3. Vertaling leestekst/ dialoog
4. Uitleg + voorbeelden hoofdonderwerp
5. Uitleg + voorbeelden bij onderwerp
6. Oefeningen
7. Dictee-oefening op de cd

Achterin het boek: alfabetische woordenlijst Nederlands - Turks, Turks - Nederlands, register, sleutel van oefeningen op de cd (als PDF)

Aanwijzingen voor de docent: Een les in dit boek komt overeen met twee lesbijeenkomsten van anderhalf a twee uur per bijeenkomst.

Aanwijzing bij zelfstudie: De gemiddelde tijd per les per week, inclusief maken van de oefeningen en enkele malen beluisteren van de band, bedraagt zon zes uur.

Auteurs

Peter Verhoef

Peter Verhoef studeerde Turks aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en ontwikkelde eerder, samen met Hidir Tas, een succesvolle losbladige schriftelijke cursus Turks.


Hidir Tas

Hidir Tas is beëdigd vertaler en ontwikkelde eerder, samen met Peter Verhoef, een succesvolle losbladige schriftelijke cursus Turks.