9789088505928
Verkrijgbaar
Dit boek bundelt wat de afgelopen decennia is geschreven over de betekenis en uitvoering van groepswerk met jongeren in het domein van de vrije tijd en breekt een lans voor de professionele begeleiding ervan.
Dit product is niet meer op voorraad
Beschikbaarheidsdatum: 01-06-2015
Groepswerk met jongeren in de wijk
Dit boek bundelt wat de afgelopen decennia is geschreven over de betekenis en uitvoering van groepswerk met jongeren in het domein van de vrije tijd en breekt een lans voor de professionele begeleiding ervan.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleren
Uitgeverij | SWP |
Jaar van uitgave | 2015, 1ste druk |
Bindwijze | paperback |
Aantal pagina's | 112p. |
Groepswerk met jongeren is effectiever dan 1-op-1-begeleiding. Maar ondanks een lange traditie in het werken met groepen jongeren is de systematische methodiekontwikkeling ervan tot nu toe beperkt gebleven. Het vertalen van de theorie over groepswerk en over groepsdynamica naar praktische handelingskennis voor het begeleiden van groepen jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 23 jaar, blijkt lastiger dan gedacht.
Dit boek bundelt wat de afgelopen decennia is geschreven over de betekenis en uitvoering van groepswerk met jongeren in het domein van de vrije tijd. Daarbij ligt het accent op het jongerenwerk, waarin al meer dan honderd jaar het begeleiden van groepen jongeren bij het volwassen worden in de samenleving centraal staat.
Het boek geeft antwoord op vragen als: Wat is de pedagogische opdracht van groepswerk met jongeren? Voor welke doelen wordt het groepswerk ingezet? Wat is de invloed van sociale professionals op het groepsproces? Hoe verdienen zij het gezag? Op welke manieren beïnvloeden zij de dynamiek van de groep? En: wat is er bekend over de resultaten?
Groepswerk met jongeren in de wijk breekt een lans voor de professionele begeleiding van groepen jongeren in het domein van de vrije tijd.
Judith Metz (1969) studeerde Vrouwenstudies Algemene Sociale wetenschappen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Haar afstudeerscriptie Het gekraakte ideaal, omgangsvormen en seksisme binnen de links radicale beweging is verschenen bij uitgeverij Ravijn. In 2006 is Judith gepromoveerd aan de Universiteit voor Humanistiek op het onderzoek: De tweeledige werking van intermediairen voor burgerparticipatie.
Sinds 2010 geeft Judith Metz leiding aan Youth Spot en in 2012 is zij benoemd als lector.
Binnen het brede werkveld van welzijn en participatie houdt zij zich bezig met jongerenwerk, welzijn, professionalisering en civil society.
Website Youth Spot
Meer informatie over Judith Metz
Jolanda Sonneveld (1983) studeerde Culturele en Maatschappelijke Vorming aan de Haagse Hogeschool en Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Voor haar masteropleiding Sociale vraagstukken, beleid en interventies heeft ze kwalitatief onderzoek gedaan naar vraaggerichtheid en professionalisering binnen het welzijnswerk. Na haar studie heeft ze drie jaar praktijkervaring opgedaan binnen een lokale welzijnsorganisatie. Sinds 2008 is zij werkzaam als onderzoeker bij het lectoraat Youth Spot, Jongerenwerk in de Grote Stad bij het cluster social work van de Hogeschool van Amsterdam. Het lectoraat wordt gevormd door Click F1, Combiwel, Dock, Streetcornerwork, IJsterk, Roc Top, Roc van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. Jolanda verricht momenteel praktijkgericht onderzoek naar werkwijzen binnen het professionele jongerenwerk in samenwerking met studenten en de jongerenwerkpraktijk.