De achterkant van het onderwijs Bekijk groter

De achterkant van het onderwijs

9789088509698

Verkrijgbaar

Dit boek belicht de problematiek van thuiszitters in het secundair onderwijs. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie, maar ook jongeren zelf komen aan het woord. Uit de interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.

Meer details

20,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2021, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 120p.

Meer informatie

Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ‘etiketjes’ openen deuren die anders gesloten blijven.

Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördinatoren lopen soms hard tegen de grenzen aan van wat hun school kan inzetten om een leerling op school te houden en goede ondersteuning te bieden.

In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren?

Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet. De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. Er is in dit boek geen wijzende vinger naar waar het fout gaat, wél doen de auteurs aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken. Kortom: een boek voor iedereen die met ‘thuiszitters’ in het voortgezet onderwijs te maken heeft

Gerelateerde titels

Auteurs

Marjon Velsink

Marjon Velsink heeft eerst de lerarenopleiding voor kunstdocent gevolgd en aansluiten de kunstacademie. Zij werkt als docent beeldende vormgeving in het middelbaar onderwijs. In 2014 heeft zij een master in Special Educational Need behaald. In 2015 heeft zij de Blauwe Dame opgericht: haar eigen bedrijf waar zij als illustrator en schrijfster opdrachten en eigen werk maakt. Zij is ook moeder van twee volwassen zonen en woont in Eindhoven.


Melanie Philips

Melanie Philips heeft aan de Radboud universiteit kunstgeschiedenis gestudeerd. Daarna heeft ze aan de universiteit van Amsterdam de lerarenopleiding gevolgd. Aansluitend heeft ze de lerarenopleiding voor docent Nederlands afgerond. Zij werkt als docente Nederlands en CKV.