Beelddenker in het voortgezet onderwijs Bekijk groter

Beelddenker in het voortgezet onderwijs

9789088507007

Verkrijgbaar

Dit boek geeft pubers in de onderbouw van het voortgezet onderwijs inzicht in hun beelddenkende puberbrein, met informatie, voorbeelden en praktische oplossingen.

Meer details

21,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2019, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's112p.

Meer informatie

In Beelddenker in het voortgezet onderwijs, geeft Tineke Verdoes pubers in de onderbouw van het voortgezet onderwijs inzicht in hun beelddenkende puberbrein. Ze gaat in op sterke en zwakke kanten van een beelddenker, informatie- en prikkelverwerking bij het leren en hoe je weet  of je een beelddenker bent. Het boek staat vol informatie afgewisseld met herkenbare, uit het puberleven gegrepen voorbeelden. En natuurlijk tal van praktische oplossingen voor plannen en tijd maken voor je huiswerk, ontspanningsoefeningen, grote en kleine studietips voor beelddenkers en wie er verder baat bij kan hebben.

De inhoud van dit boek biedt beelddenkende pubers, hun leerkrachten en ouders een handvat, inzicht en een strategie voor het overwinnen van leerproblemen en het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten. Ook schoolpsychologen, mentoren, coaches en therapeuten vinden aanknopingspunten voor het begeleiden van jongeren die hun weg niet vanzelf vinden in het onderwijs.

Auteurs

Tineke Verdoes

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach en beelddenker. Op de basisschool werd geconstateerd dat ze dyslectisch was. Een begrip dat in die jaren nog niet zo ingeburgerd was als op dit moment. Deze diagnose veranderde veel voor haar. Ze was niet dom, maar dyslectisch. Tineke die tot die tijd juf wilde worden, stelde haar toekomstbeeld bij. Ze wilde net zo worden als de mevrouw die haar hielp met haar dyslexie, een remedial teacher.
Na haar opleiding aan de Pabo werkte ze parttime binnen het onderwijs en studeerde ze in 2003 af tot remedial teacher.
Tineke startte, in 2009, haar eigen remedial teaching praktijk Voorschoten op. Ze werd moeder en deed daarnaast veel deelcursussen en opleidingen om de kinderen, de ouders en de betrokken leerkrachten binnen haar praktijk nog beter te kunnen begeleiden. De opleiding tot Wijze Ouder Consulent veranderde haar perspectief op denken. Ze vernam dat er mensen zijn die in taal denken en mensen die in beelden denken. De interesse voor het onderwerp was gewekt.
Na het volgen van een cursus over beelddenken, begon ze een literatuurstudie over dit onderwerp. Mede om haar kennis te ordenen schreef Tineke regelmatig kleine stukjes op. Ze deelde haar kennis met de kinderen in haar praktijk en vertelde menig volwassene over allerlei bijzonderheden over beelddenken. De wens om een boek te schrijven was geboren.