Positive Behavior Support in het voortgezet onderwijs Bekijk groter

Positive Behavior Support in het voortgezet onderwijs

met Nederlandse bijdragen van Dik van Donselaar, Pim Kalkman onder redactie van Sui Lin Goei

Verkrijgbaar

Een handleiding voor teams in het voortgezet onderwijs die denken aan de invoering van of bezig zijn met het implementeren van de aanpak van schoolwide positive behavior support (SWPBS).

Meer details

44,90 € incl. btw

Datasheet

colofongrote paperback - 184p.
jaar2014
UitgeverijSWP

Meer informatie

Dit boek is een handleiding voor teams in het voortgezet onderwijs die denken aan de invoering van of bezig zijn met het implementeren van de aanpak van schoolwide positive behavior support (SWPBS).

Het tegemoetkomen aan de gedragsmatige en emotionele behoeften van jongeren in het voortgezet onderwijs krijgt vaak weinig aandacht vanwege de nadruk op het voorbereiden van de leerlingen op vervolgopleidingen en de frequente toetsing. Onderzoek toont al lang aan, dat aandacht voor die emotionele en gedragsmatige behoeften een positief effect heeft op de leerresultaten. De implementatie van het SWPBS-raamwerk is een effectieve manier om daaraan tegemoet te komen.

Deze implementatie bestaat in essentie uit signalering, het voorzien in gerichte interventies en het meten van resultaten van het proces. Hoewel het een eenvoudig model is, vraagt deze implementatie in het voortgezet onderwijs bewustzijn en inzicht in de structuur en werkwijzen van de organisatie.

Naast richtlijnen bevat deze uitgave praktijkvoorbeelden van het Groenhorst College in Maartensdijk en het Corderius College in Amersfoort. Deze scholen namen deel aan het PBS Europe-project dat 22 mei met een conferentie afgesloten wordt. Het Europese samenwerkingsverband wordt in Nederland aangestuurd door Hogeschool Windesheim en de VU.

Deze voorbeelden laten zien dat PBS goed kan werken voor een positief leefklimaat op school dat ook de resultaten positief beinvloedt. PBS werkt schoolbreed voor schoolleiding, docenten, leerlingen en ondersteunend personeel.

De handleiding is dan ook een onmisbaar handvat voor scholen die met PBS aan de slag willen, voor docenten die de masteropleidingen SEN of gedragsspecialist volgen, deelnemers aan de opleiding PBS coach, studenten aan de lerarenopleiding en onderwijsbegeleidingsdiensten.

Auteurs

Ellie L. Young


Paul Caldarella

Dr. Caldarella is a licensed psychologist and certified school psychologist in the state of Utah. He has had a variety of experiences working and doing research in schools. As Director of BYU-PBSI, he coordinates and facilitates the development, research, and evaluation of all aspects of the project. His responsibilities include supervising the research team and collaborating with individuals from multiple backgrounds including university faculty, students, and school district personnel.


Michael Richardson


Richard Young