9789088505157
Verkrijgbaar
Deze toegankelijke en uitgebreide handleiding biedt een kader voor interventies bij jeugdigen en hun families die te maken hebben met meervoudig trauma en/of voortdurend trauma en maakt gebruikt van het ARC-model - Hechting, Zelfregulatie en Competenties.
Dit product is niet meer op voorraad
Beschikbaarheidsdatum: 08-06-2015
Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren
Deze toegankelijke en uitgebreide handleiding biedt een kader voor interventies bij jeugdigen en hun families die te maken hebben met meervoudig trauma en/of voortdurend trauma en maakt gebruikt van het ARC-model - Hechting, Zelfregulatie en Competenties.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleren
Uitgeverij | SWP |
Jaar van uitgave | 2015, 1ste druk |
Bindwijze | grote paperback |
Aantal pagina's | 416p. |
Sommige kinderen en jongeren hebben langdurige en vaak meerdere stressbronnen in een gezinssysteem ervaren. Deze toegankelijke en uitgebreide handleiding biedt een kader voor interventies bij jeugdigen en hun families die te maken hebben met meervoudig trauma en/of voortdurend trauma. Het beschrijft het behandelkader dat gebruik maakt van Hechting, Zelfregulatie en Competenties, het zogenaamde ARC-model. Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren bestaat uit tien belangrijke behandeldoelen (de ‘bouwstenen’).
Er zal geen behandeling of methodiek bestaan die voor elk kind in elk gezinssysteem zal werken: geen enkel kind is hetzelfde, geen enkele familie is hetzelfde en geen enkele hulpverlener is hetzelfde. De hierin beschreven inzichten zijn toepasbaar in meerdere situaties. Ze zijn gebaseerd op onderzoek over de belangrijkste gevolgen van trauma en over factoren die veerkracht en een normale ontwikkeling bevorderen.
Deze handleiding is geschreven voor hulpverleners die met kinderen werken die chronische traumatische stress hebben ervaren. Hieronder vallen individuele behandelaren, maar ook medewerkers van residentiële voorzieningen en gezinshuizen, leerkrachten, huisartsen, psychologen, therapeuten en anderen.
De uitgave heeft 45 werkbladen, handouts en formulieren om in de dagelijkse praktijk te gebruiken.
Margaret E. Blaustein, PhD, is klinisch psycholoog en hoofd training en educatie bij het Trauma Center van het Justice Resource Institute in Brookline, Massachusetts. Samen met Kristine Kinniburgh ontwikkelde zij het raamwerk voor de Attachment, Self-Regulation en Competency behandeling.
Kristine Kinniburgh, LICSW, was hoofd kind- en jeugdzorg bij het Trauma Center van het Justice Resource Institute in Brookline, Massachusetts. Zij is maatschappelijk werker en werkt als organisatieadviseur aan het integreren van traumaspecifieke informatie en ervaring in alle facetten van zorgverlening bij verschillende instellingen.