Peuters en kleuters zijn geen leerlingen Bekijk groter

Peuters en kleuters zijn geen leerlingen

9789088508622

Verkrijgbaar

Sieneke Goorhuis-Brouwer pleit ervoor peuters en kleuters (speel)ruimte te geven voor groei van de persoonlijkheid en hun sociaal-emotioneel welbevinden als eerste opvoedingsdoel te nemen.

Meer details

13,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2018, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's102p.

Meer informatie

Ondanks de wetenschap dat peuters en kleuters anders benaderd moeten worden dan leerlingen vanaf groep 3, blijft binnen het huidige onderwijs voor hen de nadruk liggen op cognitieve vaardigheden.

Didactische methoden worden als spelletje gepresenteerd, maar dit gaat ten koste van het vrije spel waarin en waardoor kinderen vaardigheden ontwikkelen die voorbereiden op schoolse vaardigheden.

Ook wordt er gepropageerd dat volwassenen actief met de kinderen mee moeten spelen en het spel wendingen moeten geven. Moeten volwassenen actief meespelen met het kinderspel? Alleen als de kinderen erom vragen. Als er spontaan gespeeld wordt kan de volwassene maar het beste op zijn handen blijven zitten. De volwassene observeert en grijpt alleen in als de kinderen even niet meer weten wat ze zullen doen, of als er ruzie wordt gemaakt. Verder moeten we gewoon vertrouwen hebben in de ontwikkelingsmogelijkheden die het kleuterspel biedt. Kinderen zijn van nature jonge onderzoekers als wij ze daartoe de gelegenheid geven.

Sieneke Goorhuis-Brouwer pleit ervoor dat er in de peuter- en kleuterperiode ruimte moet zijn voor groei van de persoonlijkheid, waaraan kinderen eigenwaarde ontlenen. Het sociaal-emotionele welbevinden van jonge kinderen is het eerste opvoedingsdoel. Pas daarna gaat het schoolse leren een belangrijke rol spelen.

Zij schreef de hoofdstukken uit Peuters en kleuters zijn geen leerlingen eerder als columns voor Het Friesch Dagblad en Pedagogiek in Praktijk.

Auteurs

Sieneke Goorhuis-Brouwer

Prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer is orthopedagoog en spraakpatholoog en was tot 1 september 2011 werkzaam in het UMCG ( afdeling KNO/Communicatieve stoornissen bij kinderen). Zij verrichtte onderzoek naar de epidemiologie van spraak- en taalproblematiek, de diagnostische processen bij spraak- en taalproblematiek en de effecten van spraak-en taalproblemen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
Wekelijks onderzoekt zij met haar team ongeveer 30 kinderen met verdenking op ontwikkelingsachterstanden. Vooral de laatste jaren neemt het aantal gezonde kinderen in de kliniek sterk toe, reden waarom zij zich bezig is gaan houden met de verschoolsing van het kinderleven. In 2005 organiseerde zij rond dit thema twee congressen: Mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuteren? Hierop volgende het congres: de Kleuterschool terug!, georganiseerd in samenwerking met Bas Levering en Logacom.
Sinds 2006 schrijft zij ook columns over opvoeding in het Friesch Dagblad.
Sinds 1 februari 2012 is zij lector Early Childhood aan de Stenden Hogeschool in Noord Nederland.