Van kerndoel tot kleuterlijn Bekijk groter

Van kerndoel tot kleuterlijn

Kleuteronderwijs, zoals het is bedoeld

Verkrijgbaar

Hoe het omgaan met kerndoelen afstemmen op de onderwijsbehoeften van kleuters? Zo ontstaat een ontwikkelingsperspectief dat recht doet aan de verworvenheden van het kleuteronderwijs, maar ook inspeelt op ontwikkelingen in een veranderende wereld.

Meer details

19,90 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 70p.
jaar2015, 1ste druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

We hebben het vaak over wat jonge kinderen zouden moeten kennen en kunnen voor groep 3, maar zelden over wat het onderwijs kan leren van de onderzoekende wijze waarop kleuters leren. Langeveld noemde spel ‘de meest wezenlijke bezigheid in een wereld die nog van alles kan blijken te zijn’. In die zin kan dit boek worden gezien als een bijdrage aan de nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs. Basisschoolleerlingen toerusten voor ‘een wereld die nog van alles kan blijken te zijn’, begint letterlijk aan de basis, in de onderbouw van de basisschool.

Van kerndoel tot kleuterlijn gaat in op de vraag hoe het omgaan met (kern)doelen kan worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van kleuters in de basisschool. Zo ontstaat een ontwikkelingsperspectief dat recht doet aan de verworvenheden van het kleuteronderwijs, maar ook inspeelt op ontwikkelingen in een veranderende wereld.

De auteur laat ook zien hoe dat perspectief haalbaar kan worden uitgevoerd in de praktijk, op een wijze die menig onderbouwleerkracht zal ondersteunen en inspireren. De pragmatische aanpak maakt dit praktijkboek geschikt voor beginnende leerkrachten en ervaren kleuterleidsters die hun onderwijs niet methodegebonden, maar wel doordacht willen vormgeven.

De in dit boek opgenomen kleuterlijnen zijn tevens digitaal beschikbaar via www.kleuterplan.nl

Auteurs

Caroline Eggermont

Caroline Eggermont is orthopedagoog en als zodanig was zij als docent en adviseur werkzaam in diverse functies bij verschillende onderwijsorganisaties. Sinds zes jaar werkt zij als zelfstandig adviseur, gastdocent, ontwikkelaar en auteur vanuit Bureau Onderwijsbehoeften. Aan de basis van haar loopbaan ligt haar opleiding aan de KLOS, de opleidingsschool voor kleuterleidsters. Het boek Van kerndoel tot kleuterlijn is een ode aan de kleuter.
Ervaringen met HGPD (Handelingsgerichte Proces Diagnostiek), HGW (Handelingsgericht Werken) en onderwijsinnovatie (Passend Onderwijs) worden in dit boek verbonden met haar voorliefde voor en kennis van het jonge kind. http://www.onderwijsbehoeften.nl