De dagen van de week Bekijk groter

De dagen van de week

voor jonge beelddenkers

9789088505881

Verkrijgbaar

Alle dagen van de week op een kaartje, voorzien van een eigen kleur, plaatje en gebaar. Om kleuters en voor de beelddenkers snel de dagen van de week te leren.

Meer details

9,90 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2015
Bindwijze pakketje kaarten

Meer informatie

Jonge kinderen, vooral de beelddenkers, krijgen de dagen van de week maar niet onder de knie. Tineke Verdoes, auteur van Denken in beelden en De jonge beelddenker, heeft daar iets op gevonden. In dit pakketje zijn de dagen van de week te vinden op een kaart. Ze hebben allemaal een andere kleur, een plaatje en een gebaar. Door de kaarten op te hangen in de klas en het toepassen van de drie elementen leerden de kleuters binnen drie maanden welke dag het gisteren en welke dag het morgen was. En binnen een half jaar konden ze dit zelfs voor eergisteren en overmorgen. Tineke gebruikt er ook nog een liedje bij.

Illustraties Francis Kleeff

Auteurs

Tineke Verdoes

Tineke Verdoes is moeder, leerkracht, remedial teacher, kindercoach en beelddenker. Op de basisschool werd geconstateerd dat ze dyslectisch was. Een begrip dat in die jaren nog niet zo ingeburgerd was als op dit moment. Deze diagnose veranderde veel voor haar. Ze was niet dom, maar dyslectisch. Tineke die tot die tijd juf wilde worden, stelde haar toekomstbeeld bij. Ze wilde net zo worden als de mevrouw die haar hielp met haar dyslexie, een remedial teacher.
Na haar opleiding aan de Pabo werkte ze parttime binnen het onderwijs en studeerde ze in 2003 af tot remedial teacher.
Tineke startte, in 2009, haar eigen remedial teaching praktijk Voorschoten op. Ze werd moeder en deed daarnaast veel deelcursussen en opleidingen om de kinderen, de ouders en de betrokken leerkrachten binnen haar praktijk nog beter te kunnen begeleiden. De opleiding tot Wijze Ouder Consulent veranderde haar perspectief op denken. Ze vernam dat er mensen zijn die in taal denken en mensen die in beelden denken. De interesse voor het onderwerp was gewekt.
Na het volgen van een cursus over beelddenken, begon ze een literatuurstudie over dit onderwerp. Mede om haar kennis te ordenen schreef Tineke regelmatig kleine stukjes op. Ze deelde haar kennis met de kinderen in haar praktijk en vertelde menig volwassene over allerlei bijzonderheden over beelddenken. De wens om een boek te schrijven was geboren.