De blik van de Yeti Bekijk groter

De blik van de Yeti

Over het opvoeden van jonge kinderen tot zelfbewustzijn en verbondenheid

Verkrijgbaar

Hoe kunnen we kinderen in deze gefragmenteerde wereld helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de ander te verliezen? Een handboek voor het opleiden van professionele opvoeders van jonge kinderen.

Meer details

20,70 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 224p.
jaar2012, 4de druk
UitgeverijSWP

Meer informatie

Kuifje onderneemt een reis om zijn vriend Tchang te zoeken in het Tibetaanse hooggebergte. Wat begint als een zoektocht naar het Bekende, eindigt in een ontmoeting met het Vreemde en de ontdekking van 'de kostbaarste zeldzaamheid', de blik van de Yeti.

Dit handboek richt zich op de opleiding van professionele opvoeders van jonge kinderen: peuter- en kleuterleidsters, kinderverzorgsters, maatschappelijk werkers, pedagogen en psychologen. Het verkent de complexe omgeving waarin kinderen morgen opgroeien en stelt enkele duidelijke doelstellingen vast voor deze reis. Aan hand van inzichten uit de Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige literatuur ter zake, gaat het boek in op de vraag hoe we kinderen in deze gefragmenteerde wereld kunnen helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de 'ander' te verliezen.

Zo worden krijtlijnen uitgezet voor een sociaal en pedagogisch project voor het kinderdagverblijf of de kleuterschool, op de drempel van de eenentwintigste eeuw. De opvoedingsinstellingen kunnen op die manier echte doorgangsgebieden worden tussen het private domein van het gezin en het publieke domein van de samenleving. Dat vraagt van de opvoeders inzicht in zowel de gezinnen als in de samenleving èn de vaardigheden die nodig zijn om kinderen te begeleiden bij deze delicate overgang.

Dat belangrijke aspect van 'opvoeden' en 'samenleven' wordt in dit boek op heldere wijze met vele voorbeelden uit de praktijk uiteengezet.

Auteurs

Michel Vandenbroeck

Michel Vandenbroeck werkte twintig jaar bij het VBJK Expertisecentrum voor Opvoeding en Kinderopvang, in Gent, België. Hij leidde er diverse projecten in verband met kwaliteitsverbetering en toegankelijkheid van de kinderopvang en het omgaan met diversiteit. Hij was mede-oprichter van het Europese netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training). In 2004 promoveerde hij aan de Vakgroep Sociale Agogiek (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen) van de Universiteit Gent, met een proefschrift over de geschiedenis van de Vlaamse kinderopvang en de pedagogiekontwikkeling in deze sector.
Sinds 2005 werkt hij aan deze vakgroep en doceert er Kinderzorg, Gezinspedagogiek en Professionalisering van het sociaal werk.