De blik van de Yeti


Nederlands | 30-12-2011 | 224 pagina's

9789066653283

Paperback / softback


  Lees de eerste pagina's

€ 22,00

  Voeg toe aan mijn winkelmandje
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Tekst achterflap

Kuifje onderneemt een reis om zijn vriend Tchang te zoeken in het Tibetaanse hooggebergte. Wat begint als een zoektocht naar het Bekende, eindigt in een ontmoeting met het Vreemde en de ontdekking van 'de kostbaarste zeldzaamheid', de blik van de Yeti. Dit handboek richt zich op de opleiding van professionele opvoeders van jonge kinderen: peuter- en kleuterleidsters, kinderverzorgsters, maatschappelijk werkers, pedagogen en psychologen. Het verkent de complexe omgeving waarin kinderen morgen opgroeien en stelt enkele duidelijke doelstellingen vast voor deze reis. Aan hand van inzichten uit de Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige literatuur ter zake, gaat het boek in op de vraag hoe we kinderen in deze gefragmenteerde wereld kunnen helpen een zelfbewuste (meervoudige) identiteit te bouwen, zonder hun verbondenheid met de 'ander' te verliezen. Zo worden krijtlijnen uitgezet voor een sociaal en pedagogisch project voor het kinderdagverblijf of de kleuterschool, op de drempel van de eenentwintigste eeuw. De opvoedingsinstellingen kunnen op die manier echte doorgangsgebieden worden tussen het private domein van het gezin en het publieke domein van de samenleving. Dat vraagt van de opvoeders inzicht in zowel de gezinnen als in de samenleving èn de vaardigheden die nodig zijn om kinderen te begeleiden bij deze delicate overgang. Dat belangrijke aspect van 'opvoeden' en 'samenleven' wordt in dit boek op heldere wijze met vele voorbeelden uit de praktijk uiteengezet.

Biografie

Michel Vandenbroeck werkte twintig jaar bij het VBJK Expertisecentrum voor Opvoeding en Kinderopvang, in Gent, België. Hij leidde er diverse projecten in verband met kwaliteitsverbetering en toegankelijkheid van de kinderopvang en het omgaan met diversiteit. Hij was mede-oprichter van het Europese netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training). In 2004 promoveerde hij aan de Vakgroep Sociale Agogiek (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen) van de Universiteit Gent, met een proefschrift over de geschiedenis van de Vlaamse kinderopvang en de pedagogiekontwikkeling in deze sector. Sinds 2005 werkt hij aan deze vakgroep en doceert er Kinderzorg, Gezinspedagogiek en Professionalisering van het sociaal werk.

Inhoudsopgave

Dankwoord 9 Voorwoord 11 Inleiding 13 Hoofdstuk 1. Ik ben ik (en jij bent jij) 17 Meervoudige identiteit 19 Ieder bouwt zijn eigen puzzel 20 Gevaarlijke identiteiten 22 Identiteit is een actief en kritisch proces 23 Vandaag zijn wij allemaal migranten 26 Noodzakelijke kritiek 27 Noodzakelijke wederkerigheid en onvermijdelijke macht 29 Hoofdstuk 2. Het eigen verhaal schrijven 35 Opvoeden in verandering 35 Het zelfbeeld en het contentement 37 Het zelfbeeld evolueert 38 Obstakels voor het zelfbeeld 39 De ontwikkeling van het zelfbeeld 43 l In het eerste levensjaar 43 l Vanaf het tweede levensjaar 45 l In de kleuterleeftijd 48 l In de schoolleeftijd 50 l De adolescentie 51 l De volwassenheid 52 Ten slotte 53 Hoofdstuk 3. De Ander 57 Een vreemd beest 59 Psychologische verklaringen 63 l De ontwikkeling van het denken 63 l Emotionele verklaringen: angst en jaloezie 64 l Zondebokken en ‘zwarte’ schapen 66 Sociale verklaringsmodellen 68 l Sociale reflectie 68 l Sociale stratificering: macht 71 Een sociaal cognitief ontwikkelingsmodel 74 Hoofdstuk 4. De Ontmoeting 79 Samenzijn is niet voldoende 81 l Gelijke status 82 l Gemeenschappelijke doelen 84 l Weerlegging van stereotypen 84 l Intimiteit 85 l Gelijkheidsbevorderende normen 86 De contact hypothese herbekeken 86 Going meta 87 Racism by omission 89 Kleurenblindheid 91 Een lange reis 94 INHOUDSOPGAVE De blik van de Yeti / Michel Vandenbroeck ISBN 90-6665-328-0 BV Uitgeverij SWP Hoofdstuk 5. Twee kanten van de Oceaan 99 Intercultureel werken 100 l Het aanpassingsmodel 100 l Het overgangsmodel 101 l Het omgangsmodel 101 l Het cultuurveranderingsmodel 101 Anti-Bias Curriculum 102 Een Europees Anti-Bias project? 108 Wat nu? 112 Een toeristische aanpak 114 Hoofdstuk 6. Over naar familie 119 Identiteit en loyaliteit 120 Zoveel mensen, zoveel meningen 121 Verandering 124 Subculturen in de opvoeding - opvoeding in subculturen 127 Eén plus één is drie 132 De dialoog 134 Communicatie 138 Jezelf kennen 139 Hoofdstuk 7. Ouders over de vloer 145 Het Mattheüs-effect 146 De eerste keer 151 Een wederkerig wenbeleid 153 l Verkennen 153 l Verschillen 156 l Onderhandelen 157 Betrokkenheid 159 Vaders 162 Hoofdstuk 8. De Toren van Babel 169 Het moedertaalgevoel 170 Integratie of assimilatie? 174 Secundaire tweetaligheid 177 Attituden 178 Tijd en kwaliteit 180 Hoofdstuk 9. De kleine wereld 185 Kleur bekennen 188 Doen alsof 192 Boeken 195 Activiteiten 197 Ten slotte 199 Hoofdstuk 10. Appendix: Recht op respect 201 Europese doelstellingen 203 Bronnen 205 Register van geciteerde personen, organisaties en instellingen 215 Register van gebruikte begrippen 219 Over de auteur 22

Details

EAN :9789066653283
Auteur: 
Uitgever :SWP, Uitgeverij B.V.
Publicatie datum :  30-12-2011
Uitvoering :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :233 mm
Breedte :151 mm
Dikte :19 mm
Gewicht :368 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :224