Kleine pedagogiek voor grote mensen Bekijk groter

Kleine pedagogiek voor grote mensen

De eerste zeven kinderjaren

9789066658943

Verkrijgbaar

Een goed beeld van de verschillende aandachtsgebieden in de opvoeding tijdens de eerste 7 kinderjaren: het belang van muziek en voorlezen, een veilige hechting, sociale vorming en de denkontwikkeling.

Meer details

13,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2007, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's128p.

Meer informatie

Tussen de onmondige baby en het volop sprekende schoolkind dat naar groep 3 gaat zit de peuter en de kleuter. Een wonderlijke en fantastische periode. De periode van de persoonlijkheidsvorming waarin kinderen zich lijken te ontvouwen als een nieuw aangelegde tuin. In die tuin moet de natuur zijn kans krijgen maar er moet ook in gesnoeid en geleid worden.

Sieneke Goorhuis geeft aan de hand van duidelijke voorbeelden in een prettig leesbare stijl een goed beeld van de verschillende aandachtsgebieden in de opvoeding. In korte hoofdstukjes wordt het belang en de invloed van muziek en voorlezen, een veilige hechting, sociale vorming en de denkontwikkeling duidelijk. Een praktisch handvat voor opvoeders.

Orthopedagoog Sieneke Goorhuis-Brouwer is als hoogleraar spraak- en taalstoornissen bij kinderen verbonden aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Zij schreef de hoofdstukken in Kleine pedagogiek voor grote mensen als column voor het Friesch Dagblad.

Auteurs

Sieneke Goorhuis-Brouwer

Prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer is orthopedagoog en spraakpatholoog en was tot 1 september 2011 werkzaam in het UMCG ( afdeling KNO/Communicatieve stoornissen bij kinderen). Zij verrichtte onderzoek naar de epidemiologie van spraak- en taalproblematiek, de diagnostische processen bij spraak- en taalproblematiek en de effecten van spraak-en taalproblemen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
Wekelijks onderzoekt zij met haar team ongeveer 30 kinderen met verdenking op ontwikkelingsachterstanden. Vooral de laatste jaren neemt het aantal gezonde kinderen in de kliniek sterk toe, reden waarom zij zich bezig is gaan houden met de verschoolsing van het kinderleven. In 2005 organiseerde zij rond dit thema twee congressen: Mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuteren? Hierop volgende het congres: de Kleuterschool terug!, georganiseerd in samenwerking met Bas Levering en Logacom.
Sinds 2006 schrijft zij ook columns over opvoeding in het Friesch Dagblad.
Sinds 1 februari 2012 is zij lector Early Childhood aan de Stenden Hogeschool in Noord Nederland.