Inleiding organisatiekunde Bekijk groter

Inleiding organisatiekunde

Verkrijgbaar

Kernachtig overzicht van het vakgebied organisatiekunde op basis van de S-begrippen uit het 7S-model van McKinsey. Zesde, geactualiseerde druk.

Meer details

32,50 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijCoutinho
Jaar van uitgave2016, 6de druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's280p.

Meer informatie

Inleiding organisatiekunde geeft een kernachtig overzicht van het vakgebied organisatiekunde. Na een inleidend hoofdstuk, waarin organisatiekunde in een historisch perspectief wordt geplaatst, staat in de verdere hoofdstukken steeds een van de S-begrippen uit het 7S-model van McKinsey centraal: strategy, structure, systems, staff, skills, style en shared values. In elk hoofdstuk wordt een S-begrip uitgelegd aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden en uitgebreid casusmateriaal. De verbanden tussen de verschillende begrippen worden in de slotparagraaf van elk hoofdstuk expliciet gemaakt. In het afsluitende hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de laatste trends en ontwikkelingen binnen de organisatiekunde.

Op de website bij het boek is er extra materiaal voor studenten: toolbox (werkboek) met instrumenten, theorie, oefeningen, commentaar en casuïstiek, doorlopende case met vragen, interactieve zelftoetsen, begrippentrainer, samenvattingen en voorbeeld van een bedrijfsprocesbeschrijving. Voor docenten zijn er op aanvraag meerkeuzevragen, open vragen, richtantwoorden bij diverse onderdelen, PowerPointpresentaties en essenties per hoofdstuk beschikbaar.

Deze zesde druk is geactualiseerd in ontwikkelingen, voorbeelden en cases. Het hoofdstuk Strategy is uitgebreid met de klantwaardenstrategieën van Treacy & Wiersema en de Red/Blue Ocean strategieën van Kim & Mauborgne. In het hoofdstuk Systems is er meer aandacht voor logistiek en het hoofdstuk Staff is aangepast en aangevuld vanuit het arbeids- en ontslagrecht. Aan het hoofdstuk Shared values zijn de typering van organisatieculturen volgens Deal en Kennedy en cultuurverandering volgens de methode van Quinn en Cameron toegevoegd. De nieuwste ontwikkelingen binnen de organisatiekunde komen – voor zover relevant in het kader van dit boek – terug in het laatste hoofdstuk.

Inleiding organisatiekunde is geschreven voor hbo-studenten. De auteurs behandelen de onderwerpen in samenhang met andere domeinen binnen de bedrijfskunde en de economie, en creëren zo een breed en geïntegreerd beeld van de organisatiekunde. Door het 7S-model als uitgangpunt te nemen, is het boek overzichtelijk en praktisch hanteerbaar. Bij deze uitgave is docentenmateriaal beschikbaar.

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Loek ten Berge

Loek ten Berge was tot voor kort als docent verbonden aan de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool Utrecht en heeft ruime ervaring in het marketingvak.


Marco Oteman

Marco Oteman (1956) is docent-onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht, doceert Bedrijfskunde, gespecialiseerd in HRM, Ethiek en Duurzaamheid. Als onderzoeker richt hij zich op Sociaal Kapitaal: het grensvlak van Ethiek, duurzaamheid en HRM. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam en is gevestigd als management consultant. Hij studeerde filosofie, talen en bedrijfskunde aan de Radboud universiteit Nijmegen en is als gastdocent verbonden aan diverse universiteiten en hogescholen in en buiten Nederland.


Johan van Kooten

Johan van Kooten was docent aan de NCOI en directeur van Doeltreffend Advies en Training.


Siep van der Werf

Siep van der Werf is socioloog en was als hbo-docent en onderzoeker actief bezig met huisvesting. Hij schreef mee aan verschillende boeken voor het hbo.