Meer dan opvoeden Bekijk groter

Meer dan opvoeden

Perspectieven op het werken met ouders

Verkrijgbaar

In dit boek beschrijven uiteenlopende opvoed- en ontwikkelingsdeskundigen recente ontwikkelingen en bewezen praktijkvoorbeelden in hun vakgebied. Voor studenten sociale studies en professionals die met ouders werken.

Meer details

35,95 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij Coutinho
Jaar van uitgave 2015, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 296p.

Meer informatie

Ouders van nu zijn méér dan alleen opvoeders. Ouders ontwikkelen zich onder andere ook in hun relatie, werk, vrije tijd, en in hun sociale contacten. Soms hebben ouders behoefte aan een klankbord of hulp of zijn ze even de regie over hun leven kwijt. In Meer dan opvoeden staat beschreven vanuit welke grondslagen, perspectieven en werkwijzen sociaal werkers en pedagogen hierbij ondersteuning kunnen bieden. Door aan te sluiten bij de eigen kracht van ouders en gebruik te maken van hun sociale netwerk, kunnen sociaal werkers en pedagogen (preventief) handelen, waarbij ingestoken wordt op de diverse rollen van ouders.

In Meer dan opvoeden beschrijven uiteenlopende opvoed- en ontwikkelingsdeskundigen recente ontwikkelingen en bewezen praktijkvoorbeelden in hun vakgebied. Het boek biedt kennis en inzicht in de vraag hoe de sociaal werker en pedagoog zich kunnen verbinden en verhouden tot ouders. Daarbij gebruikmakend van de krachten en mogelijkheden van deze ouders en werkend vanuit een kritische, reflectieve en onderzoekende houding op het eigen handelen. In het werken met ouders richt de begeleiding zich ook op de sociale en maatschappelijke doelen van ouderschap en opvoeden. Wetenschappelijk onderzoek laat immers zien dat juist de sociale context in belangrijke mate medebepalend is voor hoe kinderen zich ontwikkelen. Het boek wordt ondersteund door een uitgebreide website met didactisch materiaal zoals vragen, opdrachten, formulieren en beeldmateriaal.

Meer dan opvoeden is geschreven voor studenten van sociale studies als Social Work, SPH, MWD, Pedagogiek, CMV en Toegepaste Psychologie maar is ook bedoeld voor de professionals die met ouders werken.

Het boek is ontwikkeld met bijdragen van diverse experts op het gebied van ouderschap en opvoeden van hogescholen, universiteiten en organisaties in Nederland en Vlaanderen.

Auteurs

Carolien Gravesteijn

Carolien Gravesteijn studeerde sociale- en organisatiepsychologie en klinische psychologie aan de Universiteit Leiden. Na haar afstuderen werkte ze als senior onderzoeker aan De Haagse Hogeschool bij het lectoraat Jeugd en Opvoeding. In 2005 startte ze in deeltijd haar promotie- onderzoek met als onderwerp 'Programma's voor Levensvaardigheden op school; achtergronden, ontwikkeling en evaluatie van onderwijs in sociale en emotionele vaardigheden'. Na haar promotie werd Carolien lector Jonge Kind aan de iPabo. Sinds september 2012 is zij lector Ouderschap en Ouderbegeleiding aan Hogeschool Leiden. Het lectoraat richt zich op de vraag wat beschermende factoren voor ouders zijn en waar ouders in hun ouderschap behoefte aan hebben. Hiervoor volgen zij vaders, moeders en hun kinderen vanaf de zwangerschap (Leuker voor Later). De kinderen zijn inmiddels 4 jaar. Uit dit onderzoek zijn verschillende projecten voortgekomen: OuderTeam (ouders voorbereiden op ouderschap en partnerschap als zij zwanger zijn) en Levensvaardigheden (versterken van niet-cognitieve vaardigheden van kinderen, zoals uiten van emoties en zelfsturend vermogen thuis, in de wijk en op school en het versterken van levensvaardigheden van ouders). 


Monica Aartsma (red.)

Monica Aartsma is docente social work aan de Hogeschool Leiden en coördinator van de minor ouderschap, opvoeding en preventie.