De staat van de pedagogiek Bekijk groter

De staat van de pedagogiek

Analytisch, opbrengstgericht en visionair

9789088506987

Verkrijgbaar

De bijdragen in dit boek, gebaseerd op de workshops en presentaties tijdens het tweejaarlijks congres van de Vereniging ter Bevordering van de Studie der Pedagogiek, VBSP, van 2015, geven een gevarieerd beeld van de staat van de pedagogiek.

Meer details

26,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2016
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 200p.

Meer informatie

De Staat van de Pedagogiek, analytisch, opbrengstgericht en visionair, onder deze titel organiseerde de Vereniging ter Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) hun tweejaarlijks congres in het najaar van 2015. De grote veranderingen in de samenleving die het werk van pedagogen beïnvloeden waren hiervoor de aanleiding. Wet- en regelgeving (van de staat) veranderen de manier waarop het pedagogisch handelen vorm krijgt. Bij opvoedingsondersteuning ligt de nadruk meer en meer op het preventieve handelen en ook bij een vastgelopen opvoeding wordt meer en meer geprobeerd de verantwoordelijkheid bij de burger te leggen. Wat kunnen we vanuit een pedagogisch perspectief over deze ontwikkelingen zeggen? En wat zeggen deze ontwikkelingen over het ons vakgebied?

In dit boek zijn bijdragen opgenomen gebaseerd op de workshops en presentaties tijdens het VBSP-congres. De hoofdstukken geven een gevarieerd beeld van de staat van de pedagogiek. Een aantal auteurs geeft hun visie op de staat van ons vakgebied. Daarnaast zijn artikelen opgenomen die direct betrekking hebben op wat de staat van ons vraagt en hoe dat wordt uitgewerkt en wat pedagogen als hun opdracht zien, waar pedagogiek voor staat.

Natuurlijk is het pedagogen eigen dat er verschillende visies zijn. Het is aan de lezer om zich tot die visies te verhouden en daar een eigen weg in te zoeken. De diversiteit van de bijdragen nodigt daar zeker toe uit.

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Loes Houweling

Loes Houweling is pedagoog en als opleider verbonden aan de bachelor- en masteropleidingen ecologische pedagogiek van Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt zij als onderzoeker bij Hogeschool Leiden in onderwijspedagogisch onderzoek naar de ontwikkeling van professionaliteit. In 2011 is zij gepromoveerd aan de Universiteit voor Humanistiek met het proefschrift Let's Dance, A self-other ethnography on educational relations.
Sinds 2012 is zij redactielid van Pedagogiek in Praktijk Magazine.


Willemieke de Jong

Willemieke de Jong is als pedagoog sinds 2001 werkzaam bij de Driestar hogeschool in Gouda. Eerst alleen als docent verbonden aan de pabo en sinds drie jaar ook als studieleider van de pedagogiek-opleiding.
Daarnaast werkt Willemieke aan een promotiestudie bij de VU, waarin ze onderzoekt of er binnen de cultuurhistorische activiteitstheorie ruimte is voor levensbeschouwelijke activiteiten.


Hans de Deckere

J.E.L. (Hans) de Deckere is werkzaam geweest in basis-, voortgezet-, beroeps- en speciaal onderwijs. Hij studeerde orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1993 is hij verbonden aan het Seminarium voor Orthopedagogiek( Hogeschool Utrecht). Hij is o.a. betrokken bij projecten gericht op afstemming tussen onderwijs en jeugdzorg. Zijn activiteiten richten zich vooral op de organisatie van de professionalisering van leraren. Vanuit zijn rol als secretaris van het Werkverband Opleidingen Speciale Onderwijszorg( WOSO) vertegenwoordigt hij deze opleidingen bij vele bestuurlijke organisaties. Als projectleider is hij betrokken bij de realisatie van congressen van de Vereniging ter Bevordering van de Studie der Pedagogiek.


Van dezelfde auteur:

Hester Viëtor