9789088506147
Verkrijgbaar
Over de specifieke aspecten van de breinontwikkeling van vier- en vijfjarigen. Over ervarend, patroonherkennend en denkend leren. En over gedragsproblemen in kleuteronderwijs. Een mustread voor jongekind-leerkrachten.
Dit product is niet meer op voorraad
Beschikbaarheidsdatum: 25-11-2015
De Lastige Kleuter
Over de specifieke aspecten van de breinontwikkeling van vier- en vijfjarigen. Over ervarend, patroonherkennend en denkend leren. En over gedragsproblemen in kleuteronderwijs. Een mustread voor jongekind-leerkrachten.
Ontvanger :
* Verplichte velden
of Annuleren
Uitgeverij | SWP |
Jaar van uitgave | 2015 |
Bindwijze | hardcover |
Aantal pagina's | 144p. |
Al eerder publiceerde Betsy van de Grift over het kinderbrein: hoe het zich ontwikkelt en hoe jonge kinderen leren. De neurowetenschap geeft daar steeds meer inzicht in. Wat kunnen jongekind-leerkrachten en pedagogisch medewerkers met die kennis?
Na Kinderkoppie en Peuteren en Kleuteren gaat De Lastige Kleuter in op de specifieke aspecten van de breinontwikkeling van vier- en vijfjarigen. Daarna komen de drie vormen van breinleren van het jonge kind aan bod: ervarend-, patroonherkennend- en denkend leren. Het derde deel van het boek wordt, met gevoel voor relativering, uitgelegd waarom juist kleuters moeite kunnen hebben met de leeromgeving die wij hen aanbieden.
Of eh, is het misschien net andersom?
Heeft de leeromgeving misschien moeite met hen?
De Lastige Kleuter gaat over gedragsproblemen zoals die zich openbaren in de onderbouw van het primair onderwijs. Het boek geeft daarvoor neurobiologische en neuropsychologische verklaringen, maar ook de aanleg, de invloed van thuis en van school spelen een rol. Een ‘mustread’ voor jongekind-leerkrachten, met wetenschappelijk onderbouwde theorie en herkenbare voorbeelden.
Betsy van de Grift werkt als onafhankelijk adviseur en publicist voor de sectoren Onderwijs en Opvoeding aan Jonge Kinderen.
Zowel in het primair onderwijs als in de kinderopvang geeft ze veel lezingen en verzorgt regelmatig het dagvoorzitterschap van conferenties en congressen.