Ouderschap in ontwikkeling Bekijk groter

Ouderschap in ontwikkeling

De kracht van alledaags ouderschap

9789088506093

Verkrijgbaar

Worden ouders daadwerkelijk gesteund door de voortdurende aandacht voor het onderwerp 'opvoeden', of maken we ouders hiermee alleen maar onzeker?

Meer details

15,00 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2015
Bindwijze hardcover
Aantal pagina's 64p.

Meer informatie

Ouderschap is meer dan alleen opvoeden; het is een complex proces van continue interactie tussen ouder, kind en omgeving. In de huidige tijd wordt vanuit de omgeving steeds meer van ouders verwacht. Dit vraagt aandacht voor positief ouderschap. Immers, positief ouderschap vormt de basis voor positief opvoeden en voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren. Opvallend is dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar factoren die van invloed zijn op positief ouderschap en de manier waarop ouders hun ouderschap beleven.

Er is in de media, politiek en wetenschap wel regelmatig aandacht voor opvoeden. De vraag is of deze aandacht ouders helpt of dat het hen juist in de weg zit: worden ouders daadwerkelijk gesteund door de voortdurende aandacht voor het onderwerp ‘opvoeden’, of maken we ouders hiermee alleen maar onzeker? Is het überhaupt mogelijk om te spreken over effectieve opvoedtips of is de werkelijkheid hiervoor te complex? Wat betekent aandacht voor ouderschap voor professionals, media en politiek?

Auteurs

Carolien Gravesteijn

Carolien Gravesteijn studeerde sociale- en organisatiepsychologie en klinische psychologie aan de Universiteit Leiden. Na haar afstuderen werkte ze als senior onderzoeker aan De Haagse Hogeschool bij het lectoraat Jeugd en Opvoeding. In 2005 startte ze in deeltijd haar promotie- onderzoek met als onderwerp 'Programma's voor Levensvaardigheden op school; achtergronden, ontwikkeling en evaluatie van onderwijs in sociale en emotionele vaardigheden'. Na haar promotie werd Carolien lector Jonge Kind aan de iPabo. Sinds september 2012 is zij lector Ouderschap en Ouderbegeleiding aan Hogeschool Leiden. Het lectoraat richt zich op de vraag wat beschermende factoren voor ouders zijn en waar ouders in hun ouderschap behoefte aan hebben. Hiervoor volgen zij vaders, moeders en hun kinderen vanaf de zwangerschap (Leuker voor Later). De kinderen zijn inmiddels 4 jaar. Uit dit onderzoek zijn verschillende projecten voortgekomen: OuderTeam (ouders voorbereiden op ouderschap en partnerschap als zij zwanger zijn) en Levensvaardigheden (versterken van niet-cognitieve vaardigheden van kinderen, zoals uiten van emoties en zelfsturend vermogen thuis, in de wijk en op school en het versterken van levensvaardigheden van ouders).