Peuters en kleuters onder druk Bekijk groter

Peuters en kleuters onder druk

De ziekmakende effecten van de toetscultuur

9789088505119

Verkrijgbaar

Jonge kinderen leren spelenderwijs. De auteur zet haar visie op het leren van peuters en kleuters beeldend en verhalend uiteen aan de hand van literatuur en talrijke praktijkvoorbeelden.

Meer details

14,90 € incl. btw

Datasheet

colofonpaperback - 144p.
jaar2014
UitgeverijSWP

Meer informatie

In de onderwijswereld is het onrustig. Er zijn verschillende visies op de manier waarop kinderen leren of moeten leren. Met name het leren van peuters en kleuters staat onder geweldige druk. Men lijkt niet te willen begrijpen dat jonge kinderen anders leren dan volwassenen. Kinderen leren met hart en hoofd en handen, met hun hele hebben en houden. Het latere, schoolse leren, moet zich enten op een basisontwikkeling ten aanzien van praten, bewegen en denken. De hardware van het brein. Niemand hoeft hiervoor gemotiveerd te worden, het gaat vanzelf. Er is geen peuter die bij zijn pogingen om te leren lopen en daarbij natuurlijk regelmatig valt zegt: met dat lopen heb ik het nu wel gehad. Met praten en denken evenmin. De ontwikkeling van praten, denken en bewegen vindt spelenderwijs plaats in een warme, begrijpende en aanmoedigende omgeving. Dat is een omgeving waar blijheid is. Het is ook een omgeving waar vrijheid is voor zover een kind die aankan. In zo’n omgeving leert het kind ook sociale vaardigheden en zelfregulerend gedrag. En vooral die laatste twee zijn bepalend voor het uiteindelijke schoolsucces.

Sieneke Goorhuis-Brouwer zet haar visie uiteen aan de hand van bestaande literatuur en talrijke praktijkvoorbeelden. Met haar beeldende en verhalende schrijfstijl geeft ze haar boodschap duidelijk en zonder opsmuk weer. Een verhelderend en soms ontroerend boek voor leerkrachten, ouders en voor iedereen die zich bezighoudt met de ontwikkeling van jonge kinderen.
De hoofdstukken van dit boek werden voor een groot deel geschreven als columns voor onder andere het Friesch Dagblad.

Auteurs

Sieneke Goorhuis-Brouwer

Prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer is orthopedagoog en spraakpatholoog in het UMCG (afdeling KNO/Communicatieve stoornissen bij kinderen). Zij verricht onderzoek naar de epidemiologie van spraak- en taalproblematiek, de diagnostische processen bij spraak- en taalproblematiek en de effecten van spraak-en taalproblemen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
Wekelijks onderzoekt zij met haar team ongeveer 30 kinderen met verdenking op ontwikkelingsachterstanden. Vooral de laatste jaren neemt het aantal gezonde kinderen in de kliniek sterk toe, reden waarom zij zich bezig is gaan houden met de verschoolsing van het kinderleven. In 2005 organiseerde zij rond dit thema twee congressen: Mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuteren? Hierop volgende het congres: de Kleuterschool terug!, georganiseerd in samenwerking met Bas Levering en Logacom.
Sinds 2006 schrijft zij ook columns over opvoeding in het Friesch Dagblad.
www.sienekegoorhuis.nl