Nieuw De kracht van spel Bekijk groter

De kracht van spel

Waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten

9789085600930

Verkrijgbaar

Dit boek biedt leerkrachten, pedagogisch medewerkers, begeleiders... achtergrond over de kracht van spel in onderwijs en educatie en inspireert hen met mooie praktijkvoorbeelden.

Meer details

34,90 € incl. btw

Datasheet

Uitgeverij SWP
Jaar van uitgave 2022, 1ste druk
Bindwijze paperback
Aantal pagina's 272p.

Meer informatie

Jonge kinderen spelen de hele dag door. Dat mag, meer nog: dat moet! Spel is een krachtige context waarin kinderen met ondersteuning van een vaardige begeleider volop groeien. Spelbegeleiding is verkennen, verbinden en verrijken. Samen op pad gaan en leren van elkaar.

De auteurs stellen in dit boek een aantal gerichte vragen over de kracht van spel in onderwijs en educatie: Hoe kun je spel in de klas ten volle waarderen? Wat zijn kwaliteitsvolle leerkracht-kindinteracties die het spel van kinderen verrijken en uitdagen? Hoe verbind je je met de groep via spel? Liggen er dan ook kansen in het spontane spel? En wanneer ontstaat intense betrokkenheid?

Uitgebreid aan bod komen onderwerpen als relatie en gedrag, zelfsturing, taal en rekenen met jonge kinderen en inbreng van kinderen in het thema. Interactie met kinderen is steeds het sleutelwoord.

De kracht van spel biedt achtergrond, inspireert met mooie praktijkvoorbeelden en laat je groeien in spel. Voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers, begeleiders, opleiders, vormingswerkers, studenten, opvoeders en iedereen met een passie voor het jonge kind.

Deze uitgave is gebaseerd op onderzoeken waarin leerkrachten en andere begeleiders van peuters en kleuters samen met experts de kracht van spel in hun eigen praktijk hebben onderzocht.

Gerelateerde titels

Auteurs

Annerieke Boland

Dr. Annerieke Boland is als lector Jonge kind verbonden aan het kenniscentrum Spelend en onderzoekend leren van Hogeschool IPABO in Amsterdam en Alkmaar. Ze doet praktijkonderzoek naar spel in educatie en onderwijs aan het jonge kind en is tevens opleider in de bacheloropleiding tot leerkracht en de post-hbo-opleiding tot Specialist Jonge kind. Ze maakt deel uit van het Landelijk expertisecentrum jonge kind (LEJK).


Jo Van de Weghe

Jo Van de Weghe is als opleider verbonden aan de lerarenopleidingen van de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen. Daarnaast is hij onderzoeker en expert dienstverlener bij het expertisecentrum Groeikracht in onderwijs en KdG Academy.


Caroline Vancraeyveldt

Dr. Caroline Vancraeyveldt is als kernexpert verbonden aan het expertisecentrum Education & Development van UC Leuven-Limburg. Zij geeft tevens les in de BaNaBa Buitengewoon Onderwijs en in het Postgraduaat Moeilijk hanteerbaar gedrag in pedagogisch perspectief. Haar onderzoeksinteresses zijn early childhood education, het belang van de leerkracht-kindrelatie en sociaal-emotioneel welzijn bij kinderen en leraren basisonderwijs.


Ilse Aerden

Ilse Aerden is als opleider verbonden aan de BaNaBa Zorg en Remediërend leren en het postgraduaat Ervaringsgerichte zorg in de kleuterschool van UC Leuven-Limburg. Daarnaast is zij praktijkonderzoeker bij het expertisecentrum Education & Development. Haar expertise focust zich op het jonge kind, zorg en gelijke kansen.