Nieuw Psychologische flexibiliteit in het onderwijs Bekijk groter

Psychologische flexibiliteit in het onderwijs

Doen wat werkt met hart en ziel

9789088509384

Verkrijgbaar

Acceptatie- en commitmenttraining voor leerkrachten primair onderwijs. Om kinderen op een wetenschappelijke onderbouwde manier te kunnen begeleiden en ook de eigen psychologische flexibiliteit te vergroten.

Meer details

39,90 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2020, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's336p.

Meer informatie

Acceptatie- en commitmenttraining

Leerkrachten die met hart en ziel voor de klas staan en doen wat werkt, hebben een grote impact op kinderen en op de wereld. Juist nu is het tijd om te investeren in de leerkracht. Niet alleen in didactiek en methoden, maar vooral ook in de mens achter de leerkracht.

Psychologische flexibiliteit in het onderwijs is een gedegen en praktisch boek voor het primair onderwijs. Het helpt je om te onderzoeken of je je energie inzet op een manier die het effect heeft wat je beoogt. Het boek is voor elke leerkracht te gebruiken om kinderen op een wetenschappelijk onderbouwde manier te kunnen begeleiden, maar ook om de eigen psychologische flexibiliteit te vergroten. Alles onder controle willen hebben, altijd sterk zijn en anderen niet lastig willen vallen werkt op de lange termijn niet. Bij psychologische flexibiliteit richt je je op:

  • Doe wat werkt en waardevol is,
  • kies vanuit innerlijke kracht voor kwetsbaarheid
  • en doe het samen en in verbinding met elkaar.  

Dit boek is gebaseerd op de nieuwste en baanbrekende inzichten vanuit gedragswetenschap en evolutiewetenschap en maakt de vertaalslag naar de mens achter de leerkracht en de dagelijkse onderwijspraktijk in vorm van acceptatie- en commitmenttraining.

Het boek bestaat uit vier delen, we gaan achtereenvolgens in op:

  • algemene kennis over de mens en menselijk gedrag,
  • psychologische flexibiliteit van de leerkracht,
  • psychologische flexibiliteit van de kinderen, en 
  • systemische flexibiliteit in de context van de school.

Gerelateerde titels

Auteurs

Van dezelfde auteur:

Maaike Steeman

Maaike Steeman (1975) is Gezondheidszorgpsycholoog BIG. De eerste 6 jaar na haar afstuderen werkte ze bij Altrecht en De Gelderse Roos (GGZ-instellingen). Sinds 2006 heeft zij haar eigen praktijk, eerst in Utrecht en nu in Houten. Deze praktijk zit in een Eerstelijns Medisch Centrum, waar zij in samenwerking met diverse disciplines eerstelijnszorg verleent. Zij werkt met cliënten die problemen hebben op allerlei gebieden: stemmingsklachten, angst, trauma, relatieproblemen, opvoedproblemen, burn out, etc.
Maaike studeerde aan de Universiteit Utrecht en bij de RINO Utrecht. Haar expertise ligt bij de Acceptatie en Commitment Therapie (ACT), waar zij uitgebreid in is geschoold. Ze is actief lid van de ACBS BeNe, de Nederlandstalige chapter van de ACBS (Association for Contextual Behavioral Science).
ACT heeft haar gegrepen en heeft een grote invloed gehad op haar professionele leven en persoonlijke leven. Het is een manier van werken en beschouwen die zowel de patiënt als de therapeut weer tot mens maakt. Er wordt uitgegaan van universele psychologische processen en universeel lijden van de mens. De methode is sterk experiëntieel gericht, is creatief en gaat uit van de potentie van kracht en groei in ieder mens.
Voor meer informatie zie: www.maaikesteeman.nl


Femke Klomp

Femke Klomp (1976) is afgestudeerd als taalkundige en communicatiewetenschapper. Sinds 2001 begeleidt ze leraren, schoolleiders en onderwijsteams bij veranderingen. Vanaf 2003 bij Marant | Adviseurs in Leren & Ontwikkeling, waar de focus lag op taalonderwijs, diversiteit en passend onderwijs. Duizenden schoolleiders, leraren en ib’ers heeft ze begeleid en honderden klaslokalen heeft ze van binnen gezien. In 2014 begon zij te werken op de HAN Pabo waar ze toekomstige leraren lesgaf en begeleidde bij hun studieloopbaan.
In de loop der jaren veranderde haar aandacht van didactiek en pedagogiek naar de mens achter de leerkracht. Inmiddels werkt ze vanuit haar eigen bedrijf onder het motto ‘Stralend, veerkrachtig en geïnspireerd voor de klas staan (zonder je over de kop te werken…)’.  Femke coacht onderwijsmensen naar meer zachtheid en plezier en minder stress, met focus op de werkelijke essentie van het vak. Ook geeft ze trainingen in ACT voor het onderwijs, workshops over selfcare en werkgeluk en begeleidt ze selfcare retreats. Meer informatie vind je op haar website www.femkeklomp.nl 
Foto © Marleen Sahetapy