Nieuw Praktijkonderzoek in de school Bekijk groter

Praktijkonderzoek in de school

Verkrijgbaar

Een praktische en realistische leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van praktijkonderzoek in eigen school. Voor (aankomende) leraren. 4de herziene druk.

Meer details

34,95 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijCoutinho
Jaar van uitgave2020, 4de druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's384p.

Meer informatie

Veel leraren en leraren in opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Praktijkonderzoek is een professionele leer- en innovatiestrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de beroepspraktijk verankerd is. Het leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse onderwijspraktijk en de realisatie van verbeteringen.

Praktijkonderzoek in de school biedt een leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van dit onderzoek. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken zijn de basisprincipes van praktijkonderzoek vertaald naar de onderwijspraktijk vanuit een realistische visie op de waarde die het kan hebben voor onderwijsorganisaties, leraren, leerlingen en andere belanghebbenden. Zeven kernactiviteiten van praktijkonderzoek staan centraal: oriënteren, richten, plannen, verzamelen, analyseren & concluderen, ontwerpen en rapporteren & presenteren.

Praktijkonderzoek in de school is bedoeld voor zowel aankomende leraren in Nederland en België als voor professionals die al in het onderwijs werkzaam zijn.

Downloaden

Auteurs

Cyrilla van der Donk

Cyrilla van der Donk is docent onderwijskunde aan het Instituut voor Leraar en School van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ze is als docent en onderzoeker betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van studenten en leraren bij het doen van praktijkonderzoek.


Bas van Lanen

Bas van Lanen is onderwijskundige en werkt als groepsleerkracht en adjunct-directeur op basisschool Sam-Sam in Oosterhout (Gelderland). Hiervoor was hij opleidingsdocent aan de pabo en onderzoeker voor het Lectoraat van de Faculteit Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.