Omgaan met ADHD op school


Nederlands | 14-07-2020 | 144 pagina's

9789088508257

Paperback / softback


€ 21,00

  Voeg toe aan mijn winkelmandje
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Gratis bezorging vanaf 24 euro




Tekst achterflap

Omgaan met ADHD op school is samengesteld om kinderen en jongeren met ADHD te ondersteunen bij problemen op school. Het biedt niet alleen inzicht in wat de meeste effectieve strategieën zijn om hen te ondersteunen, maar ook waarom kinderen en jongeren met ADHD bepaalde problemen ervaren. Zodat een leerkracht met meer inzicht en begrip de beste methoden kan inzetten. De in deze gids beschreven evidence based methoden helpen leerkrachten en hulpverleners om kinderen en jongeren met ADHD te begeleiden naar een succesvolle schoolloopbaan. Wat te verwachten van Omgaan met ADHD op school ? • Strategieën voor de aanpak van ADHD in de klas • Beloningssystemen voor wenselijk gedrag, met downloads voor registratie en goed-gedrag-kaarten • Evidence based methoden bij de aanpak van ongewenst gedrag • Uitleg over (de werking van) medicatie • Tips specifiek gericht op jongeren Dr. Russel Barkley is klinisch wetenschapper, leerkracht en psychiater en een internationaal gerenommeerd deskundige op het gebied van ADHD. Hij heeft ruim veertig jaar werkervaring met kinderen met ADHD. "Barkley behandelt allerlei zaken waar deze kinderen en jongeren op school tegenaan lopen. [Vertaalster] Tirtsa Ehrlich ziet de lange rij van mogelijke, proactieve positieve interventies die Barkley beschrijft als ‘een lopend buffet’: als vakman of -vrouw voor de klas kies je wat bij deze leerling, bij jouw klas en bij jou als leerkracht past. […] een interessant boek, goed leesbaar, boordevol handige tips. Oók voor mensen die hun aandacht niet zo lang bij één onderwerp kunnen houden" Anton Horeweg, leerkracht, gedragsspecialist (master SEN) en auteur van onder andere Gedragsproblemen in de klas.

Slogan/Promotie

Omgaan met ADHD op school is samengesteld om kinderen en jongeren met ADHD te ondersteunen bij problemen op school. Het biedt niet alleen inzicht in wat de meeste effectieve strategieën zijn om hen te ondersteunen, maar ook waarom kinderen en jongeren met ADHD bepaalde problemen ervaren. Zodat een leerkracht met meer inzicht en begrip de beste methoden kan inzetten. De in deze gids beschreven evidence based methoden helpen leerkrachten en hulpverleners om kinderen en jongeren met ADHD te begeleiden naar een succesvolle schoolloopbaan. Wat te verwachten van Omgaan met ADHD op school? Strategieën voor de aanpak van ADHD in de klas Beloningssystemen voor wenselijk gedrag, met downloads voor registratie en goed-gedrag-kaarten Evidence based methoden bij de aanpak van ongewenst gedrag Uitleg over (de werking van) medicatie Tips specifiek gericht op jongeren

Biografie

Dr. Russel A. Barkley is een klinische professor in de Psychiatrie, werkzaam in aan de Medische Universiteit van South Carolina en een internationaal bekend expert op het gebied van ADHD. Dr. Barkley is een klinisch wetenschapper, leerkracht en uitvoerend psychiater. Hij heeft meer dan 22 publicaties op zijn naam, waaronder vragenlijsten en handboeken. Hij heeft meer dan 275 wetenschappelijke artikelen en hoofdstukken in boeken gepubliceerd gerelateerd aan ADHD. En hij is oprichter en editor van The ADHD report, een wetenschappelijk tijdschrift, dat al ruim 25 jaar wordt uitgegeven.

Inhoudsopgave

Voorwoord van de auteur 9 Voorwoord bij de vertaling 13 Inleiding en leeswijzer bij de vertaling 15 Hoe dit boek te lezen? 16 SGG-schema en toelichting 16 Het SGG-schema zelf gebruiken 19 1 Wat is ADHD? 21 Welke problemen met executieve functies hangen samen met de symptomen van ADHD? 24 2 Feiten over ADHD 28 Situationele factoren die de ernst van ADHD-symptomen beïnvloeden 30 3 Oorzaken van ADHD 32 Genetica 32 Neurologie 35 4 Zeven uitgangspunten in de aanpak van het executief functioneren bij ADHD 41 5 Tien richtlijnen in de aanpak van ADHD 52 6 Met een goede probleemanalyse beginnen 59 Hoe te scoren 59 7 31 algemene aanbevelingen voor klassenmanagement 63 8 De beloning voor gewenst gedrag verhogen 71 9 Goed-gedrag-kaarten en gedragscontracten 76 De goed-gedrag-kaart maken 77 Voorbeelden van beloningen/privileges primair onderwijs 89 Voorbeelden van beloningen/privileges voortgezet onderwijs 93 Gedragscontract 95 10 Informatie en tijd ‘externaliseren’ 96 Zorg dat regels duidelijk en concreet zichtbaar zijn 97 Maak tijd concreet 100 11 De bewustwording vergroten 101 12 Overgangsmomenten plannen 106 13 Negatieve consequenties en straffen 109 14 Tips (specifiek) voor jongeren 112 15 Medicatie voor ADHD 119 Stimulantia en non-stimulantia 119 Soorten stimulantia en werking 120 Bijwerkingen van stimulantia 124 Atomoxetine, een non-stimulantium 126 Bijwerkingen van atomoxetine 127 Bloeddrukverlagende medicatie 128 Referenties en wetenschappelijke onderbouwing 130 Nederlandse en Vlaamse websites 134 Dankwoord van de auteur 135 Over de auteur 136 Over vertaler Tirtsa Ehrlich 138

Details

EAN :9789088508257
Auteur: 
Uitgever :SWP, Uitgeverij B.V.
Vertaler : Tirtsa Ehrlich
Publicatie datum :  14-07-2020
Uitvoering :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :170 mm
Dikte :11 mm
Gewicht :282 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :144