Omgaan met ADHD op school Bekijk groter

Omgaan met ADHD op school

Evidence based methoden voor leerkrachten

9789088508257

Verkrijgbaar

Evidence based methoden om kinderen en jongeren te begeleiden naar een succesvolle schoolloopbaan. Uitleg, strategieën en tips.

Meer details

21,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2020, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's144p.

Meer informatie

Omgaan met ADHD op school is samengesteld om kinderen en jongeren met ADHD te ondersteunen bij problemen op school. Het biedt niet alleen inzicht in wat de meeste effectieve strategieën zijn om hen te ondersteunen, maar ook waarom kinderen en jongeren met ADHD bepaalde problemen ervaren. Zodat een leerkracht met meer inzicht en begrip de beste methoden kan inzetten. De in deze gids beschreven evidence based methoden helpen leerkrachten en hulpverleners om kinderen en jongeren met ADHD te begeleiden naar een succesvolle schoolloopbaan.

Wat te verwachten van Omgaan met ADHD op school?

  • Strategieën voor de aanpak van ADHD in de klas
  • Beloningssystemen voor wenselijk gedrag, met downloads voor registratie en goed-gedrag-kaarten
  • Evidence based methoden bij de aanpak van ongewenst gedrag
  • Uitleg over (de werking van) medicatie
  • Tips specifiek gericht op jongeren

Auteurs

Russell A. Barkley

Russell A. Barkley is een klinische professor in de Psychiatrie, werkzaam in aan de Medische Universiteit van South Carolina en een internationaal bekend expert op het gebied van ADHD. Dr. Barkley is een klinisch wetenschapper, leerkracht en uitvoerend psychiater. Hij heeft meer dan 22 publicaties op zijn naam, waaronder vragenlijsten en handboeken. Hij heeft meer dan 275 wetenschappelijke artikelen en hoofdstukken in boeken gepubliceerd gerelateerd aan ADHD. En hij is oprichter en editor van The ADHD report, een wetenschappelijk tijdschrift, dat al ruim 25 jaar wordt uitgegeven.


Persartikels

"Barkley behandelt allerlei zaken waar deze kinderen en jongeren op school tegenaan lopen. [Vertaalster] Tirtsa Ehrlich ziet de lange rij van mogelijke, proactieve positieve interventies die Barkley beschrijft als ‘een lopend buffet’: als vakman of -vrouw voor de klas kies je wat bij deze leerling, bij jouw klas en bij jou als leerkracht past.
[…] een interessant boek, goed leesbaar, boordevol handige tips. Oók voor mensen die hun aandacht niet zo lang bij één onderwerp kunnen houden." - Anton Horeweg, leerkracht, gedragsspecialist (master SEN) en auteur van het boek Gedragsproblemen in de klas.