Basisboek ontwerponderzoek Bekijk groter

Basisboek ontwerponderzoek

Ontwerp je onderwijs in de praktijk

Verkrijgbaar

Praktisch geschreven boek dat (aankomende) leraren helpt bij het ontwikkelen van een open en kritisch-onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden.

Meer details

23,50 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijKoninklijke Van Gorcum
Jaar van uitgave2020
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's168p.

Meer informatie

Dit praktisch geschreven Basisboek ontwerponderzoek helpt jou als (aankomende) leraar bij het ontwikkelen van een open en kritisch-onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden. Daarmee ben je in staat je eigen onderwijs voortdurend te verbeteren en bij te dragen aan de ontwikkeling van onderwijs op school. In het boek wordt ook aandacht besteed aan de methodiek van onderzoek doen die passend is voor ontwerponderzoek in het onderwijs. Onderwijsinnovatie staat of valt uiteindelijk met de vaardigheid van leraren om onderwijs te ontwerpen en te herontwerpen.

Als leraar ben je voortdurend bezig met het optimaliseren van je onderwijs. Je probeert verschillende didactieken uit, past je rol als leraar aan of zet nieuwe materialen in. Maar heb je vooraf de tijd genomen om de praktijksituatie die je wilt beïnvloeden, goed te analyseren? Kun je achteraf aan collega’s uitleggen waarom dat wat je hebt uitgeprobeerd in de praktijk (niet) werkte? Of vraag je je af of je wel de juiste keuzes hebt gemaakt?

Onderzoek doen lijkt vaak een ‘ver-van-mijn-bed-show’ als je voor de klas staat. De volgende les komt er alweer aan, waar haal je de tijd voor onderzoek vandaan? Maar met een onderzoekende houding zie je in elke les een onderzoekscyclus voorbij komen: van onderwijs maken tot evalueren. Deze cyclus kun je af en toe eens verdiepen, al dan niet samen met collega’s. Onderwijs ontwerpen en onderzoeken wordt daardoor iets vanzelfsprekends, logisch passend bij je functie als (startend) docent in een steeds wisselende context. Dit boek geeft je de handvatten om dit stap voor stap aan te pakken. Het ontwerpproces is opgedeeld in zes stappen, waarin telkens aandacht is voor het waarom en hoe van onderzoek doen.

Auteurs

Anne van der Werff

Anne van der Werff MSc is onderwijskundige en werkt bij de Tweedegraads Lerarenopleidingen van NHL Stenden Hogeschool. Hier is zij sinds 2013 betrokken bij het begeleiden en beoordelen van studenten die hun afstudeeronderzoek uitvoeren. Overige taken liggen op allerlei terreinen, waaronder kwaliteitszorg en beleidsontwikkeling. Kenmerkend voor haar werk is een onderbouwde opbrengst als gevolg van een analytische blik en kritische vragen. Bij Anne ligt onder de oppervlakte van haar activiteiten de wens om (onverwachte) talenten van mensen naar boven te halen en hen te stimuleren verder te kijken.


Luuk Kampman

Luuk Kampman studeerde culturele antropologie en ontwikkelingssociologie. Na enkele jaren in het voortgezet onderwijs te hebben gewerkt als docent Maatschappijleer is hij sinds 2007 aan de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden verbonden als lerarenopleider en als ontwikkelaar betrokken bij het onderzoekscurriculum van de lerarenopleiding. Daarnaast is hij begeleider en beoordelaar van afstudeeronderzoeken. Hij is coauteur van examenkaternen van de vmbo-methode Impuls en van het boek Culturele Diversiteit in de Klas (Coutinho Bussum, 2017).


Hugo Pont

Hugo Pont is beleidsadviseur bij het Friesland college ROC. Hij studeert Leer- en Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. Sinds 2011 is hij lid van de Academische Kop van FC-NHL Opleidingsschool. In die hoedanigheid schrijft hij beleidsadviezen voor de concretisering van de verbinding tussen onderzoek en professionalisering. Tevens is hij lerarenopleider.