Burgerschapsvorming op weg naar volwassenheid Bekijk groter

Burgerschapsvorming op weg naar volwassenheid

9789088508783

Verkrijgbaar

Dit essay biedt een grondige analyse van burgerschapsvorming op basis van meer dan tien jaar ervaring in de praktijk, én geeft richting aan een hoopvol perspectief voor dit ‘lastige’ onderdeel van de vorming van onze jeugd.

Meer details

13,00 € incl. btw

Datasheet

UitgeverijSWP
Jaar van uitgave2018, 1ste druk
Bindwijzepaperback
Aantal pagina's72p.

Meer informatie

De democratische samenleving is kwetsbaar als we die niet met elke nieuwe generatie opnieuw vormgeven. Scholen zijn om die reden sinds 2006 wettelijk verplicht om een bijdrage te leveren aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke vorming van hun leerlingen, kortweg samengevat met de term ‘burgerschapsvorming’. Meer dan tien jaar later zijn de berichten rondom burgerschapsvorming in het onderwijs aanhoudend zorgelijk. Inspectie en Onderwijsraad luiden de noodklok: geen duidelijke doelen, geen samenhangend aanbod, geen resultaten.

Tegelijkertijd zijn er ook op veel plekken positieve ervaringen, zoals die opgedaan met het programma De Vreedzame School en de bijbehorende wijkaanpak, De Vreedzame Wijk, waarmee samen met alle andere opvoeders in de wijk de op school verworven burgerschapscompetenties in andere contexten worden versterkt.

Wat maakt het zo lastig om voortgang te boeken met burgerschapsonderwijs in Nederland? En wat kunnen we leren van die positieve ervaringen? Hoe moet dat eigenlijk, burgerschapsonderwijs? In dit essay wordt een antwoord gezocht op die vragen én wordt een aantal aanbevelingen geformuleerd voor de toekomst.

Dit essay biedt voor iedereen die geïnteresseerd is in burgerschapsvorming, zoals leraren, schoolleiders, jongerenwerkers, wijkagenten, pedagogisch medewerkers, onderzoekers, schoolbestuurders, enzovoort, een grondige analyse op basis van meer dan tien jaar ervaring in de praktijk, én geeft richting aan een hoopvol perspectief voor dit ‘lastige’ onderdeel van de vorming van onze jeugd.

Auteurs

Leo Pauw

Dr. Leo Pauw (1953) is oprichter van Stichting Vreedzaam, een stichting die zich richt op het bevorderen van democratisch burgerschap bij jongeren. Pauw is meer dan veertig jaar actief in het onderwijs, eerst als leraar later als pedagoog (advisering, onderzoek en ontwikkeling). Zijn expertise ligt o.a. op het terrein van burgerschapsvorming. Hij is de initiatiefnemer en ontwikkelaar van een schoolbreed programma voor sociale competentie en democratisch burgerschapsvorming, De Vreedzame School, dat inmiddels op 950 basisscholen wordt gebruikt. Pauw is in 2013 gepromoveerd op onderzoek naar de relatie tussen onderwijs en burgerschapsvorming aan de Universiteit Utrecht, en publiceerde verschillende boeken en artikelen, o.a. op het terrein van burgerschapsvorming (De Vreedzame School; De Vreedzame Wijk), de aanpak van gedragsproblemen en leerlingbemiddeling.